Co nowego

Zielony kurs dla Bałtyku

Prom hybrydowy

Prom hybrydowy "Elektra" zbudowany dla Finferries w 2017 roku w stoczni CRIST S.A. Źródło: materiały prasowe CRIST

Ostatnie spotkanie hubów Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego w Gdyni stało pod znakiem rozwiązań na rzecz zielonej gospodarki. Współorganizatorem spotkania był Bałtycki hub produkcji statków zeroemisyjnych, którego koordynatorem jest gdyńska stocznia CRIST.

Spójrzmy w przyszłość – szacuje się, że w 2050 roku będzie pływało ponad 100 tys. statków z siłowniami zasilanymi wodorem, informuje portal zielonagospodarka.pl. Eksperci norweskiej firmy Hyon, zajmującej się bunkrowaniem wodoru, prognozują, że do ich bunkrowania potrzebne będzie ponad 20 portowych stacji bunkrowania.

Zarząd Portu Morskiego Gdynia zainicjował w grudniu 2021 roku powstanie hubu wodorowego, który miałby funkcjonować w ramach Pomorskiej Doliny Wodorowej, na którą składają się trzy projekty – zasilane wodorem autobusy komunikacji miejskiej w Gdyni, Gdańsku, Wejherowie i Tczewie, wodorowe połączenie kolejowe między Gdynią a Helem, nazywane „Hy-way to Hel” oraz wodorowe połączenia morskie krótkiego zasięgu pomiędzy Gdańskiem i Gdynią a Helem.

Natomiast Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny ma dwa huby, których firmy posiadają wiedzę na temat projektowania i budowy statków i instalacji pozwalających na wykorzystanie wodoru na morzu i na lądzie. Są to: Baltic ZEV Innovation HUB, którego koordynatorem jest CRIST, oraz Baltic GreenTECH HUB, koordynowany przez Pomorską Specjalną Strefę Ekonomiczną.

Podczas styczniowego spotkania hubów, którego celem było zainicjowanie nowych projektów wynikających z kompetencji uczestników, udział wzięli także przedstawiciele takich firm i instytucji, jak biuro projektowe StoGda, Cador, Hydromega, An-Elec, Uniwersytet Morski w Gdyni, czy Instytut Oceanotechniki Politechniki Gdańskiej.

– Takie grono firm w hubie ZEV Innovation zapewnia dostarczanie na rynek kompleksowych rozwiązań związanych z projektowaniem i produkcją statków bezemisyjnych oraz systemów ich zasilania energią lub bunkrowania z lądu, łącznie z automatycznym cumowaniem i podłączaniem do systemów ładowania – mówił Marek Grzybowski, prezes zarządu Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego - podaje portal oficynamorska.pl.


Na spotkaniu ustalono, że Baltic ZEV Innovation HUB może produkować w Polsce statki zeroemisyjne, a firmy działające w Klastrze są w stanie wykonać instalacje do produkcji i bunkrowania lub tankowania wodorem. Grupa Technolologiczna ASE, która jest partnerem strategicznym hubów, uruchomiła niedawno na terenie kampusu technologicznego ASE przy ulicy Narwickiej w Gdańsku magazyn energii, zbudowany przez Elmech-ASE z Pruszcza Gdańskiego, która jest częścią grupy tworzącej w sumie 11 spółek.

Natomiast GreenTECH HUB oferuje układy zarządzania energią i instalacje lądowe, bez względu, czy jest to zasilanie energią elektryczną, LNG, wodorem, amoniakiem, czy metanolem.

Wniosek płynący ze spotkania Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego w Gdyni jest taki, że polskie firmy są w stanie oferować kompleksowe rozwiązania pozwalające na wykorzystanie zielonego wodoru - w porcie, na morzu i w komunikacji miejskiej.

ikona

Najnowsze