Nauka

Eksperymentuj i zdobywaj nagrody

Na zdjęciu stół ze sprzętem chemicznym. W drugim planie młody chłopak w brązowym swetrze patrzący przez mikroskop. W tle przeszklone wnętrze Centrum Nauki Experyment.

Konkursu „Bęc jabłkiem w głowę” współorganizowany jest przez Centrum Nauki Experyment w Gdyni // fot. Karol Stańczak

21.10.2020 r.

Interesuje cię nauka? Lubisz eksperymentować? Zgłoś się do konkursu „Bęc jabłkiem w głowę”, organizowanego przez Centrum Nauki Experyment w Gdyni oraz Centrum Informacji i Edukacji Ekologicznej. Zabawa kierowana jest do uczniów szkół podstawowych. Do wygrania atrakcyjne nagrody.

Konkurs „Bęc jabłkiem w głowę” ma na celu zachęcić młode osoby do przeprowadzania eksperymentów-naukowych, a co za tym idzie do nauki poprzez pewien rodzaj zabawy. Wystartować mogą w nim uczniowie szkół podstawowych z Trójmiasta oraz gmin Pruszcz Gdański, Rumia i Kolbudy.

Przed zgłoszeniem się do zabawy, należy zebrać drużynę. Uczniowie powinni dobrać się w grupy naukowe, które odpowiedzialne będą za projekt. Nad pracą każdej grupy musi czuwać opiekun – nauczyciel. Zadaniem zespołów będzie przygotowanie doświadczenia naukowego, eksperymentu lub pokazu, dotyczącego jednego z tematów, proponowanych przez organizatorów. Do konkursu należy zgłosić się drogą mailową, na adres: a.celuch@experyment.gdynia.pl. Drużyny przyjmowane są do 25 listopada 2020 roku.

Jakie tematy mogą wybrać uczestnicy? Jest ich aż 12, a odnoszą się do wielu dziedzin życia i nauki. Są wśród nich zagadnienia związane z ekologią, ptakami, roślinami, ale także architekturą czy odpadami. Dla tych, których zainteresowania wykraczają poza proponowane ramy, stworzono kategorię „Temat innowacyjny”. W ramach niej można przeprowadzić dowolny eksperyment, który zaskoczy jurorów.

Poniżej prezentujemy listę tematów wraz z opisami:
  1. Słodkie czy słone – czy przydrożne zbiorniki wodne nie mają w sobie nieco za dużo soli? Sól drogowa i problem zasolenia zbiorników wodnych wzdłuż ciągów komunikacyjnych, możliwe rozwiązania.

  2. Nie widzę przeszkód – szklane budynki na drodze migracji. Problematyka kolizji ptaków z budynkami i innymi elementami architektury. Sprawdź, czy problem dotyczy Twojej okolicy i zaproponuj rozwiązania.

  3. Ile widzisz gwiazd? – zanieczyszczenie światłem w mieście. Przypatrz się, czy światła latarni w Twojej okolicy oświetlają tylko to, co potrzeba, czy też rozświetlają niebo? Zaproponuj rozwiązania bardziej efektywne. Wskaż możliwe problemy, jakie zanieczyszczenie światłem może powodować.

  4. W bezcieniu betonu – wykaż jak różni się temperatura w miejscach pozbawionych drzew oraz w tych, które obfitują w wysokie drzewa. Zaproponuj kampanię informacyjną zachęcającą do zwiększania obszarów zielonych w mieście oraz wykaż możliwe korzyści.

  5. Natura ciągnie dzika do miasta – jakie czynniki wpływają na coraz liczniejsze występowanie w mieście dzików i innych gatunków zwierząt? Czy mamy na to jakiś wpływ? Sprawdź, jakie zwierzęta bytują w Twojej okolicy, prześledź tropy i postaraj się zidentyfikować zwierzęta.

  6. Śmieci wszędzie, co to będzie? – czy nasze śmieci trafiają do odpowiednich pojemników i czy na pewno tam pozostają? Czy miejskie zwierzęta traktują śmietniki jak jadłodajnie i jak można temu zapobiegać?

  7. Skąd pochodzisz kwiatuszku? – znajdź w swojej okolicy gatunek rośliny inwazyjnej i przygotuj kampanię informacyjną pozwalającą go zidentyfikować oraz powiedz, dlaczego wpływa niekorzystnie na nasze środowisko.

  8. W ogrodzie botanika – które rośliny się lubią, a które nie? Powiedz co i dlaczego posadzisz blisko siebie na grządce, a czego nie. Zapoznaj się ze zjawiskiem allelopatii.

  9. Mój ekologiczny dzień z życia – wprowadź w życie jak najwięcej proekologicznych nawyków. Spróbuj przez jeden dzień postępować możliwie jak najlepiej dla środowiska. Opowiedz o swoich doświadczeniach, co zmieniłeś, co było trudne, a co łatwe, które z tych zachowań pozostawisz, a które się nie przyjmą. Powiedz, jak zareagowali inni ludzie.

  10. Gdzie kończy się miasto, a zaczyna las? – wskaż miejsca, gdzie widoczny wpływ człowieka nagle ustępuje naturalnemu środowisku. Czy wskazanie takiego miejsca jest w ogóle możliwe i jakie czynniki o tym decydują? Przyjrzyj się historii rozwoju swojego miasta i dowiedz się, jak szybko zajmuje tereny wokół siebie.

  11. Opakowania biodegradowalne – mikroplastik.

  12. Temat innowacyjny – liczymy na Waszą kreatywność i że pokażecie nam coś, czego do tej pory nie widzieliśmy!

materiały organizatora

Przygotowane doświadczenia będą następnie w umówionym terminie i miejscu prezentowane przed 3-osobowym jury. Eksperymenty oceniane będą pod kątem zrozumienia wybranego zagadnienia, a także kreatywności w podejściu do tematu. Zabawa ma charakter doświadczalny, co oznacza, że najwyżej punktowane będą faktyczne doświadczenia czy kampanie medialne i ich wyniki. Jak wskazują organizatorzy – liczyć będzie się także sposób prezentacji swoich tematów. Atrakcyjny pokaz może więc okazać się kluczem do sukcesu.

Do finału przejdzie do 10 grup w dwóch kategoriach wiekowych. Finał konkursu zaplanowano na kwiecień przyszłego roku. Wszyscy finaliści będą równorzędnymi laureatami konkursu, bez podziału na miejsca. Dla finalistów i opiekunów grup-laureatów przewidziane są nagrody turystyczne lub elektroniczne. Wszyscy uczniowie i opiekunowie grup, którzy zaprezentują się w drugim etapie konkursu, otrzymają drobne nagrody.

Formularz zgłoszeniowy oraz regulamin „Bęc jabłkiem w głowę” można znaleźć na internetowej Centrum Nauki Experyment. Konkurs jest finansowany ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku.