Nauka

Innowacje w edukacji dla uczniów ZSO nr 8

Na zdjęciu znajduje się front budynku - wejście do Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 8 na Chwarznie-Wiczlinie. W tle jest niebieskie niebo.

Uczniowie XVII LO od września 2021 będą odkrywać matematykę w biznesie i geografię w informatyce // fot. materiały Wydziału Edukacji

Nauczyciele XVII Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni z początkiem nowego roku szkolnego rozpoczną wdrażanie dwóch kolejnych innowacji pedagogicznych w edukacji swoich uczniów. Od września 2021 r. w ofercie szkoły pojawi się geografia w informatyce oraz matematyka w biznesie. To całkiem nowe spojrzenie na edukację i rozwój uczniów, w którym nie ma miejsca na stereotypy. Jest za to duża porcja praktycznej wiedzy i kreatywność, które w dzisiejszym świecie i wymagającym rynku pracy są niezbędne.  

 
- Gdy w 2019 roku razem z całą społecznością szkolną ZSO nr 8 świętowaliśmy rozpoczęcie roku szkolnego, mówiłem, że ta placówka będzie wyróżniać się innowacyjnym podejściem do edukacji, do współpracy uczniów, nauczycieli i rodziców. Rzeczywiście, tak się dzieje. To modelowa placówka nie tylko dlatego, że jest jedyną polską szkołą zrzeszoną w programie Microsoft Flagship School. Pracują tu nauczyciele z pasją – autentyczni innowatorzy i mentorzy, którzy wspierają uczniów w rozwoju – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia – Dziś młodzi gdynianie stają przed nowymi wyzwaniami. Będą więc potrzebować praktycznej znajomości takich kompetencji kluczowych, które pozwolą przystosować się do szybko zmieniającego się świata. Cieszę się, że nauczyciele XVII LO wypracowali nowe rozwiązania edukacyjne. Ich uczniowie będą mogli w jeszcze większym stopniu posiąść kompetencje matematyczne i naukowo-techniczne. To tylko potwierdza fakt, że największą wartością gdyńskiej edukacji są nauczyciele i pedagodzy. Dlatego nie mam wątpliwości, że dzięki ich kreatywności oferta edukacyjna ZSO nr 8 będzie jeszcze bardziej atrakcyjna dla tych uczniów, którzy myślą o swojej naukowej przyszłości. 

Gdynia wychodzi naprzeciw potrzebom uczniów
Innowacja pedagogiczna to nowatorskie, do tej pory nie odkryte, rozwiązania programowe, metodyczne lub organizacyjne mające na celu poprawę jakości pracy szkoły. ZSO nr 8 od samego początku jest pionierem w obszarze relacji i przestrzeni rozumianej m.in. jako szerokie pole do współpracy uczniów z nauczycielami, rodzicami i dyrektorem oraz do podejmowania nowych inicjatyw, których cel jest jeden – edukacja na jak najwyższym poziomie w tej części Gdyni.
 
– W naszej szkole edukacja realizuje się również przez relacje z uczniami i to właśnie dzięki licznym rozmowom z nimi i obserwacjom nauczycieli w pełni odpowiadamy na ich potrzeby, które są związane chociażby z wciąż postępującą globalizacją. Wsłuchujemy się w to, czego potrzebują i czego się obawiają, wspólnie szukamy rozwiązań. Nasi uczniowie potrzebują znajomości kompetencji kluczowych na jeszcze wyższym poziomie. Jedną z nich, definiowanych jako połączenie wiedzy, umiejętności i postaw odpowiednich do sytuacji, są kompetencje matematyczne i naukowo-techniczne. Obejmują one także zdolność poszukiwania, gromadzenia i przetwarzania informacji oraz ich wykorzystywania w krytyczny sposób – podkreśla Witold Chudyszewicz, dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdyni. 
 
Czego uczniowie już się uczą? 
Od blisko dwóch lat szkoła prowadzi zajęcia z psychologii społecznej i branżowych symulacji biznesowych. Zajęcia z psychologii mają na celu popularyzowanie m.in. myślenia krytycznego jako jednej z kluczowych umiejętności XXI wieku. Uczniowie podejmują wyzwanie skonfrontowania najpopularniejszych teorii psychologicznych z rzeczywistością i wcielają się w badaczy otaczającego świata z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.

Z kolei na branżowych symulacjach biznesowych uczniowie uczą się przedsiębiorczości prowadząc własne wirtualne przedsiębiorstwo - stają się Menedżerami Projektu i podejmują realne decyzje biznesowe, m.in.: tworzą stanowiska pracy, zatrudniają pracowników, ustalają wynagrodzenia, kupują sprzęt, inwestują w reklamę tradycyjną oraz internetową i ustalają ceny. Branżowe Symulacje Biznesowe angażują i motywują uczniów, rozwijają umiejętność pracy w zespole oraz uczą podejmowania decyzji pod presją czasu. To doskonałe narzędzie rozwijające przedsiębiorczość uczniów zarówno w pracy online jak i w szkole.


Jakie innowacje od września 2021?
Z początkiem roku szkolnego ruszają kolejne dwie innowacje pedagogiczne - matematyka w biznesie i geografia w informatyce. Ta pierwsza polega na łączeniu matematyki i biznesu, dzięki czemu uczniowie będą kształtować umiejętność logicznego i analitycznego myślenia, korzystania z informacji oraz wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce życia codziennego. Znajomość modelowania matematycznego pomoże  im w szybkiej analizie, reakcji oraz podejmowaniu decyzji mających na celu rozwiązywanie problemów w niestandardowych sytuacjach biznesowych wymagających zastosowania kreatywnych rozwiązań.
 
- Uczeń będzie miał świadomość użyteczności matematyki, przez co będzie zdolny do samodzielnego wykorzystywania narzędzi matematycznych w celu rozwiązywania problemów wywodzących się z praktyki gospodarczej – zauważa Witold Chudyszewicz
 
Z kolei zajęcia z  geografii w informatyce będą realizowane przy pomocy Geograficznych Systemów Informacyjnych służących do wprowadzania, gromadzenia, przetwarzania oraz wizualizacji danych geograficznych i przy pomocy programu ArcGIS (specjalnej aplikacji, która ułatwia zbieranie danych w terenie z wykorzystaniem smartfonów lub tabletów) oraz narzędzi Microsoft. Uczniowie „Siedemnastki” będą tworzyć mapy cyfrowe np. kartogramy, kartodiagramy itp. Ważnym elementem tej innowacji będą również zajęcia terenowe polegające na gromadzeniu informacji geograficznej.

ikona