Społeczeństwo

Seniorze, nie daj się oszustom!

Kampania społeczna

Kampania społeczna "STOP" prowadzona jest przez gdyński samorząd i Komendę Miejską Policji

Ponownie apelujemy do seniorów o nieprzekazywanie pod żadnym pretekstem pieniędzy dzwoniącym do nich nieznajomym. To oszuści! Zaufanie im może skończyć się utratą oszczędności całego życia. By uczulić seniorów na takie sytuacje, gdyński samorząd i Komenda Miejska Policji od kilku miesięcy prowadzą kampanię społeczną „STOP!”, w ramach której przestrzegają przed obdarzaniem obcych nadmiernym zaufaniem.
 
Tylko w maju gdyńscy policjanci zostali zaalarmowani o 66 usiłowaniach i 18 oszustwach metodą „na policjanta”, „agenta ABW”, „agenta CBŚ”,  „pracownika poczty”, „pracownika banku”. Od seniorów wyłudzone zostały, oprócz polskich złotych, waluty obce oraz biżuteria. Schemat jest przeważnie ten sam: osoba dzwoniąca przedstawia się jako funkcjonariusz, opowiada o zagrożeniu bezpieczeństwa, czego konsekwencją może być utrata wszystkich oszczędności – i zapewnia, że może pomóc, że może ochronić. Warunki są dwa: przekazanie zagrożonych pieniędzy na przechowanie (pozostawiając je we wskazanym miejscu) i zachowanie wszystkiego w absolutnym sekrecie. 
 
Tymczasem, gdy dzwoni telefon i głos w słuchawce podaje się za policjanta czy agenta, a następnie mówi o tajnej akcji służb można być pewnym, że mamy do czynienia z oszustwem.

Policjanci nie dzwonią do mieszkańców, nie opowiadają o swoich działaniach, a już tym bardziej nie proszą o przekazanie pieniędzy – wyrzucenie ich przez okno czy schowanie w krzakach. Każde takie zdarzenie to oszustwo. Należy jak najszybciej przerwać rozmowę i poinformować o niej najbliższy komisariat – podkreśla mł. asp. Jolanta Grunert, asystent Wydziału Prewencji Komendy Miejskiej Policji w Gdyni. – Oszuści wykorzystują skłonność seniorów do niesienia pomocy, zaufanie jakim darzą służby mundurowe, czasami fakt że seniorzy, chcąc czuć się potrzebnymi, chętnie angażują się w przedsięwzięcia, w których mają do spełnienia konkretne zadanie.
 
- Dlatego bardzo proszę o stosowanie, jeszcze częściej niż kiedykolwiek wcześniej, zasady ograniczonego zaufania – apeluje Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji. – By uchronić się przed oszustami, wystarczy jedna prosta rzecz: odłożenie słuchawki telefonu, gdy tylko coś w rozmowie zacznie nas niepokoić lub przypomni nam o niebezpiecznych sytuacjach, które znamy z przekazów w mediach. Od kilku miesięcy wraz z Komendą Miejską Policji prowadzimy w całej Gdyni kampanię społeczną „STOP!”, w ramach której uświadamiamy seniorom czyhające na nich zagrożenia i podajemy sposoby bronienia się przed nimi. Zwracamy się głównie do seniorów, bo to ich przede wszystkim wybierają oszuści. Temat wyłudzeń pieniędzy metodą „na wnuczka” dotyczy tak naprawdę każdego z nas. Po pierwsze dlatego, że z policyjnych statystyk wynika, że wśród oszukanych są osoby w każdym wieku, po drugie – im więcej osób będzie świadomych mechanizmu wyłudzeń, im częściej będziemy o nim mówić, im częściej będziemy się wzajemnie ostrzegać, tym więcej osób będzie bezpiecznych.
 
Policja mówi dziś o zorganizowanej strukturze przestępczej. Jej członkowie, choć wybierają swoje ofiary losowo dzwoniąc na przypadkowe numery z książki telefonicznej, gdy trafią na właściwą osobę manipulują nią, doprowadzając do przekazania kompletnie obcym osobom nawet kilkuset tysięcy złotych. Z policyjnych statystyk wynika, że wyłudzenia pieniędzy odbywają najczęściej metodą „na policjanta” i „na funkcjonariusza CBŚ”, a najczęstszym powodem, o którym sprawcy mówią podczas rozmowy z pokrzywdzonymi, jest zagrożenie domniemanym atakiem hakerskim, w wyniku którego mogą przepaść wszystkie zgromadzone w banku oszczędności. Należy więc jak najszybciej zostawić je we wskazanym przez dzwoniącego miejscy, by mogły zostać „zabezpieczone” na czas rzekomej akcji.

- Oszuści wykorzystują specyficzną sytuację, w jakiej się teraz znajdujemy i znów dzwonią do osób starszych – dodaje mł. asp. Jolanta Grunert. - Apeluję do seniorów, ich dzieci, wnuków o czujność, o ostrożność, ale przede wszystkim o kontakt z policją za każdym razem, gdy jakaś sytuacja wzbudzi państwa niepokój.
 
W ramach kampanii gdyńscy policjanci m.in. odwiedzali miejskie kluby seniora, by rozmawiać o grożących niebezpieczeństwach. Seniorzy otrzymali materiały informacyjne, wzięli udział w specjalnej debacie z udziałem Wojciecha Szczurka, prezydenta Gdyni i mł. insp. Sławomira Pachury, komendanta miejskiego policji w Gdyni.

W kampanii podkreślamy, że skuteczną metodą ograniczenia aktywności oszustów jest rozmowa, wzajemne przestrzeganie się - zauważa wiceprezydent Michał Guć.Wiem, że jesteście Państwo z sobą w kontakcie, więc proszę: przypominajcie sobie, że należy zachować ostrożność, by nigdy nie działać pod wpływem impulsu, by nigdy nikomu nie podawać informacji o swojej rodzinie, a już na pewno nie o stanie swoich oszczędności. Wobec oszustów nie jesteśmy bezradni – ważne, by o tym nie zapomnieć.

  • ikonaOpublikowano: 02.06.2020 14:00
  • ikona

    Autor: Aleksandra Dylejko (a.dylejko@lis.gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 02.06.2020 14:25
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona