Jak pracuje Urząd Miasta Gdyni i miejskie jednostki w majowy weekend? Sprawdź komunikat dla mieszkańców
Co nowego

Nabrzeże Norweskie na nowo

Przebudowa nabrzeża Norweskiego ma w przyszłości umożliwić obsługę w gdyńskim porcie większym jednostkom, fot. Tadeusz Urbaniak / port.gdynia.pl

Przebudowa nabrzeża Norweskiego ma w przyszłości umożliwić obsługę w gdyńskim porcie większym jednostkom, fot. Tadeusz Urbaniak / port.gdynia.pl

Wkrótce rusza kolejna duża inwestycja w gdyńskim porcie. Firma STRABAG przebuduje nabrzeże Norweskie, a prace są bezpośrednio związane z większym projektem, który obejmuje też pogłębienie toru podejściowego i wewnętrznych akwenów.


Dokładnie 4 grudnia Port Gdynia podpisał umowę z firmą STRABAG. Oznacza to, że już wkrótce zaczną się prace związane z przebudową nabrzeża Norweskiego. Obejmą modernizację 200 metrów nabrzeża, w ramach której uda się m.in. wyjść o 4 metry w kierunku wody za pomocą tzw. palościanki z odbojnikami, drabinkami i urządzeniami cumowniczymi. Wiadomo już, że projekt ma uwzględniać ażurową konstrukcję palościanki – tak, aby częściowo zneutralizować falowanie w porcie.

- Przebudowa nabrzeży przyczyni się do poprawy parametrów nawigacyjnych, umożliwiając tym samym zawijanie i obsługę większych niż dotychczas statków wpływających do naszego portu - mówi o inwestycji Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

To element większego projektu realizowanego w ostatnich miesiącach w gdyńskim porcie - „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – etapy I i II oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – etapy II i III”.

Przebudowa nabrzeża Norweskiego przyczyni się do poprawy parametrów nawigacyjnych samego portu i wzrostu konkurencyjności transportu morskiego. Po inwestycji do portu będą mogły zawijać znacznie większe statki - o maksymalnej długości sięgającej do 400 metrów długości i do 58 metrów szerokości, o maksymalnym zanurzeniu do 15 metrów (obecnie maksymalne zanurzenie to 13 metrów).

W ten sposób, dużymi inwestycjami w infrastrukturę, Port Gdynia planuje poprawić swoją konkurencyjność i dostosować się do wymogów rynku. Pogłębienie akwenów portowych, a do tego nowa obrotnica i przebudowa nabrzeży to w tej chwili kluczowe elementy rozwoju portu.

- Z pogłębieniem akwenów portowych na obszarze Basenów III, IV i V wraz z rozbudową obrotnicy związana jest bezpośrednio przebudowa wejścia wewnętrznego do portu. Jednocześnie inwestycje te wymuszają wykonanie prac związanych z zabezpieczeniem nabrzeży portowych: Norweskiego, Słowackiego, Włoskiego i Indyjskiego oraz wykonanie umocnienia dna wzdłuż nabrzeża Bułgarskiego - mówi Jacek Sadaj, wiceprezes Portu Gdynia.

Prace przy przebudowie nabrzeża Norweskiego mają nie zakłócać bieżącego funkcjonowania portu. Przypomnijmy, że realizacja całego projektu trwa od września 2017 roku – jej pierwszym elementem było przebudowanie portowej Obrotnicy nr 2 (zwiększenie średnicy z 400 m do 480 m) wraz z przebudową Pirsu nr III oraz robotami czerpalnymi. Równolegle Urząd Morski w Gdyni realizuje też prace pogłębiania toru podejściowego do portu.

Projekt „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – etapy I i II oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – etapy II i III”, którego elementem jest „Przebudowa nabrzeża Norweskiego w Porcie Gdynia”, jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Całkowity koszt inwestycji sięga blisko 557 milionów złotych. Po zakończeniu całego projektu Port Gdynia ma być gotowy do obsługi jednostek typu Baltimax, czyli największych statków, które wpływają na Bałtyk.

  • ikonaOpublikowano: 08.12.2020 07:41
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 08.12.2020 17:12
  • ikonaZmodyfikował: Redakcja portalu Gdynia.pl
ikona

Najnowsze