Co nowego

Nowe tory do portu na półmetku

Kolejowa infrastruktura tuż obok ul. Janka Wiśniewskiego - to tutaj trwa rozbudowa, która ułatwi pociągom dostęp do Portu Gdynia, fot. Szymon Danielek / PKP PLK

Kolejowa infrastruktura tuż obok ul. Janka Wiśniewskiego - to tutaj trwa rozbudowa, która ułatwi pociągom dostęp do Portu Gdynia, fot. Szymon Danielek / PKP PLK

Na kolei praca wre, co na co dzień widzą chociażby kierowcy i pasażerowie poruszający się w okolicy gdyńskiej stoczni. Spółka PKP PLK zakończyła już połowę prac i podsumowuje postępy przy rozbudowie kolejowej infrastruktury prowadzącej do Portu Gdynia. W Gdyni gotowe jest już m.in. Lokalne Centrum Sterowania Gdynia Port, które kieruje ruchem kilkudziesięciu pociągów towarowych na dobę.


To swego rodzaju intermodalna rewolucja - tak śmiało można nazwać realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe projekt, który zapewni lepszy dostęp do trójmiejskich portów. W tym portu w Gdyni, czyli jednego z portów morskich o strategicznym znaczeniu dla polskiej gospodarki. Towary z i do portu będą dzięki temu częściej podróżować torami, odciążając jednocześnie drogowe arterie. Prace związane z dostępem kolejowym do gdyńskiego portu są już na półmetku.

Nowe centrum sterowania, tory i nastawnia


Jak informuje PKP PLK, prace są prowadzone z zachowaniem bieżącego ruchu pociągów. Dzięki temu porty nadal pracują na pełnych obrotach – to zresztą zasługa części nowej infrastruktury.

Część nowych torów, które zaprowadzą pociągi towarowe wprost do portu w Gdyni, fot. Grzegorz Radtke / mat. prasowe PKP PLK
Część nowych torów, które zaprowadzą pociągi towarowe wprost do portu w Gdyni, fot. Grzegorz Radtke / mat. prasowe PKP PLK

W przypadku Gdyni działa już Lokalne Centrum Sterowania Gdynia Port, które od marca tego roku nadzoruje ruch pociągów do portowych nabrzeży. Pracownicy korzystają z nowoczesnych urządzeń i systemów, obserwując sytuację na torach na ekranach monitorów. Dziennie to średnio około 50 pociągów towarowych, które wjeżdżają i wyjeżdżają z ładunkami.

Powstała też nowa nastawnia „Gdynia Port P1”, która każdej doby prowadzi ruch z tzw. jazdami manewrowymi około 100 składów kolejowych. Do tego momentu wybudowano też około 70 kilometrów nowych torów prowadzących do Portu Gdynia i 166 rozjazdów. Wszystko po to, aby umożliwić codzienną obsługę coraz większych ilości towarów.

– Inwestycje usprawniające kolejowy dostęp do trójmiejskich portów morskich zwiększają możliwości transportu ładunków koleją. Do nabrzeży dojeżdżają dłuższe i cięższe pociągi, które tym samym przewożą więcej towarów - mówi Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

– (…) Nastąpi zwiększenie ilości ładunków przewożonych po torach względem przewożonych transportem drogowym. Umożliwi to utrzymanie dynamiki wzrostu przeładunku - wyjaśnia Jacek Sadaj, prezes Portu Gdynia.



Praca wre


Półmetek projektu oznacza, że wciąż jeszcze sporo przed wykonawcą - obecnie w pobliżu gdyńskiego portu toczą się prace między innymi przy robotach ziemnych i wzmacniających podłoże, które pozwolą na ułożenie kolejnych kilometrów nowych torów. Montowane są też elementy kolejowej trakcji i kolejne rozjazdy. Roboty zaplanowano tak, aby dzięki tymczasowym połączeniom nadal nie wstrzymywać ruchu kolejowego do portu i zapewnić jego bieżącą obsługę.

Wykonawca nadal układa kolejne kilometry nowych torów prowadzących do Portu Gdynia, fot. Grzegorz Radtke / mat. prasowe PKP PLK
Wykonawca nadal układa kolejne kilometry nowych torów prowadzących do Portu Gdynia, fot. Grzegorz Radtke / mat. prasowe PKP PLK

Na placu budowy przyszłej stacji „Gdynia Port” przygotowywane są aktualnie sieci wodociągowe, kanalizacyjne czy gazowe. Gotowa jest już natomiast publiczna ładownia i sieć zbiorników retencyjnych, które znalazły się pod ziemią.

Stacja Gdynia Port i pociągi towarowe zmierzające do portu, fot. Szymon Danielek / PKP PLK
Stacja Gdynia Port i pociągi towarowe zmierzające do portu, fot. Szymon Danielek / PKP PLK

Przede wszystkim trwają prace przy dwóch nowych wiaduktach kolejowych – jeden z nich znajduje się na etapie betonowania elementów konstrukcyjnych, a drugi jest jeszcze w trakcie budowy konstrukcji przyczółków i podpór. Oba mają znacznie ułatwić przejazdy pociągów do portu.

Całość prac dotyczących projektu „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” ma zgodnie z planem zakończyć się w drugiej połowie 2023 roku. Równolegle trwają też prace w Gdańsku, które dotyczą dostępu do Portu Gdańsk. Przypomnijmy, że łączny koszt obu kolejowych projektów realizowanych przez PKP PLK to aż 2,6 miliarda złotych, z czego 40% pokrywa unijne dofinansowanie.

ikona

Najnowsze