Co nowego

Port Zewnętrzny: jest decyzja środowiskowa

Trójwymiarowa wizualizacja Portu Zewnętrznego w Gdyni. Nałożona na lotnicze zdjęcie portu w Gdyni.

Port Zewnętrzny to planowane przedłużenie molo Węglowego w formie sztucznego pirsu. Decyzja środowiskowa oznacza zielone światło dla inwestycji, fot. Port Gdynia / YouTube

03.12.2021 r.

Port Gdynia w ostatnich dniach otrzymał decyzję środowiskową dla Portu Zewnętrznego. Jak informują branżowe media, oznacza to, że procedura zmierzająca do wybudowania w Gdyni nowego, sztucznego pirsu posuwa się do przodu. Naukowcy nie znaleźli przeciwwskazań do realizacji jednej z największych inwestycji w historii portu.


O tym, że po kilkumiesięcznym oczekiwaniu udało się dopiąć kolejny punkt przygotowań poinformowały branżowe portale, w tym m.in. GospodarkaMorska.pl i intermodalnews.pl. Jak możemy przeczytać, Port Gdynia otrzymał prawomocną decyzję środowiskową od Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.

Oznacza to, że budowa usytuowanego na sztucznym pirsie Portu Zewnętrznego – jednej z największych inwestycji w całej historii gdyńskiego portu - wchodzi w kolejną fazę planowania. Przypomnijmy, że wniosek o wydanie decyzji złożono w styczniu tego roku, a wcześniej przeanalizowano m.in. to, jak utworzenie nowego „lądu” wpłynie na morską faunę, ptactwo i przepływ wód w całej Zatoce Puckiej, lokalne obszary Natura 2000 czy przemieszczanie się tzw. osadów dennych. Naukowcy zajmujący się tematem wzięli pod uwagę też klify i kamienne rafy, które możemy podziwiać w gdyńskim Orłowie. Inwentaryzacja środowiskowa objęła nawet 154 hektary lądu w pobliżu portu.

Inwentaryzacją zajmował się zespół naukowy z Uniwersytetu Gdańskiego pod kierownictwem prof. zw. dr hab. Włodzimierza Meissnera oraz dr hab. Mariusza Sapoty, profesora UG. Badania prowadzono we współpracy m.in. z Urzędem Morskim w Gdyni. Decyzja wydana przez RDOŚ odnosi się właśnie do wcześniejszego opracowania przygotowanego przez naukowców i wskazuje, jak powinna być wykonana inwestycja, aby jej wpływ na środowisko naturalne był jak najmniejszy.

- Jest to niezmiernie ważna dla nas informacja, gdyż uzyskanie tego dokumentu jest znaczącym krokiem milowym w całym procesie planowania i przyszłej budowy Portu Zewnętrznego, czyli projektu który zapewni funkcjonowanie i rozwój Portu Gdynia na najbliższe 100 lat – powiedział dla intermodalnews.pl Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą Portu Gdynia.

O Porcie Zewnętrznym


Przypomnijmy, że Zarząd Morskiego Portu Gdynia jeszcze w 2020 roku uruchomił procedurę na wybór partnera prywatnego dla projektu „Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia”. W lutym poinformowano, że wpłynęły 4 wnioski o dopuszczenie do postępowania w formie tzw. dialogu konkurencyjnego. Zainteresowane współpracą przy budowie nowego pirsu w Gdyni były zagraniczne podmioty z Francji, Wielkiej Brytanii i Filipin oraz jedna spółka z Polski.

Zgodnie z założeniami, nowy pirs zewnętrzny w gdyńskim porcie będzie przedłużeniem mola Węglowego i ma umożliwić zawijanie statków kontenerowych o długości ponad 400 metrów i zanurzeniu sięgającym do 16 metrów. To największe jednostki, jakie mogą wpłynąć na Morze Bałtyckie (tzw. baltimaksy). Pierwotnie przewidywana roczna zdolność przeładunkowa terminalu to 2,5 mln TEU (jednostek pojemności równoważnych objętości kontenera o długości 20 stóp), czyli około 25 mln ton ładunków.


Wizualizacja Portu Zewnętrznego w Gdyni, mat. wideo: Port Gdynia / YouTube

Elementem Portu Zewnętrznego będzie też nowy układ komunikacyjny (drogowy oraz kolejowy). W trakcie tworzenia raportu oddziaływania na środowisko zadecydowano o zmianie wcześniej planowanego kształtu pirsu, aby ograniczyć rozprzestrzenianie się hałasu.

Port Gdynia dzięki tej wycenianej wstępnie na ponad 4 miliardy złotych inwestycji – jednemu z najkosztowniejszych zadań w całej swojej historii - ma stać się istotnym elementem Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T.