Co nowego

Wzorowa przestrzeń. Gdyński woonerf wyróżniony

Grupa ludzi w garniturach pozuje do zdjęcia z nagrodami. W tle ekran LED

Wyróżnienie dla gdyńskiego woonerfu odebrał wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju, Marek Łucyk (czwarty od lewej), fot. Marcin Szumny

22.10.2021 r.

Jedna z najlepszych przestrzeni publicznych na Pomorzu znajduje się w Gdyni i harmonijnie łączy ruch pieszych, rowerzystów oraz samochodów. Woonerf, który powstał w 2019 roku i obejmuje fragment ulicy Abrahama, został wyróżniony w konkursie „Najlepsza Przestrzeń Publiczna Województwa Pomorskiego 2021”.


Choć minęły już ponad dwa lata od oficjalnego otwarcia pierwszego gdyńskiego woonerfu – przestrzeni przyjaznej pieszym i rowerzystom, która znacznie spowalnia ruch samochodowy – to projekt nadal zmienia sposób myślenia o mobilności i zdobywa uznanie poza granicami miasta.

Przebudowany w 2019 roku fragment ulicy Abrahama (pomiędzy ulicami 10 Lutego i Batorego) już wcześniej był stawiany za wzór, m.in. przez Towarzystwo Urbanistów Polskich i Związek Miast Polskich. Teraz został doceniony przez Pomorskie Biuro Planowania Regionalnego i marszałka województwa pomorskiego.

Gdyński woonerf, który powstał na podstawie projektu a2p2 architecture & planning oraz pracowni architektonicznej NANU, zdobył wyróżnienie w XV edycji konkursu „Najlepsza Przestrzeń Publiczna Województwa Pomorskiego”. W piątek (22 października) w Wozowni Artyleryjskiej w Gdańsku odebrał je Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.


Prezentacja woonerfu na ulicy Abrahama, mat. wideo: Pomorskie Biuro Planowania Regionalnego / YouTube

– Idea przebudowy jednej z gdyńskich ulic zgodnie z wzorcami płynącymi z Holandii od początku była dla nas sporym wyzwaniem. W zasadzie zmieniliśmy wcześniejszą funkcję tego odcinka, zapraszając w to miejsce pieszych i rowerzystów oraz oddając im więcej przestrzeni. Sam projekt harmonijnie wpisał się w nurt innych zmian, które realizujemy w mieście pod szyldem „KLIMATycznego Centrum Gdyni”. Tym bardziej cieszy nas nagroda przyznana ponad dwa lata po oddaniu do użytku pierwszego gdyńskiego woonerfu, bo to dowód na to, że zdał egzamin, spełnia swoją rolę i cieszy się dużą popularnością wśród mieszkańców i turystów. Udaje nam się zmieniać miejską przestrzeń na wysokim poziomie dzięki dużym nakładom inwestycyjnym. Pod tym względem należymy do krajowej czołówki, co potwierdził zresztą opublikowany niedawno ranking inwestycyjny „Wspólnoty” – podsumował Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.



Woonerf, który zmienił ulicę Abrahama


Przypomnijmy, że pierwszy na Pomorzu i jeden z pierwszych w kraju woonerf na ulicy Abrahama to projekt, który pojawił się w jednej z edycji Budżetu Obywatelskiego. Pomysł na zmianę oblicza tego fragmentu miasta zgłosili sami mieszkańcy – początkowo w uproszczonej wersji. Jednak samorząd zdecydował się podejść do projektu bardziej kompleksowo, zwiększyć nakłady finansowe i gruntownie przebudować wybrany fragment.

Tak pierwszy gdyński woonerf prezentował się w momencie otwarcia, fot. Kamil Złoch / archiwalne
Tak pierwszy gdyński woonerf prezentował się w momencie otwarcia, fot. Kamil Złoch / archiwalne

Ostatecznie w czerwcu 2019 roku oddano do użytku zupełnie nowy odcinek ulicy Abrahama, który stał się otwartą i przyjazną strefą współdzieloną. Bezwzględnie pierwszeństwo ma tu zawsze pieszy lub rowerzysta, a samochody mogą poruszać się z prędkością do 20 km/godz.

Po przebudowie fragmentu ulicy Abrahama w woonerf przybyło zieleni, fot. Kamil Złoch / archiwalne
Po przebudowie fragmentu ulicy Abrahama w woonerf przybyło zieleni, fot. Kamil Złoch / archiwalne

Wartość projektu zamknęła się w kwocie około 3,8 miliona złotych. Oprócz przebudowy infrastruktury pojawiły się także nowe nasadzenia, a zieleń zaaranżowano. Pozwoliło to na przyciągnięcie nowych spacerowiczów, pobudzenie punktów prowadzonych w tym miejscu przez lokalnych przedsiębiorców i zmianę myślenia o tym, jak może wyglądać i funkcjonować ulica w ścisłym centrum miasta.

Sam woonerf (w wolnym tłumaczeniu z języka niderlandzkiego: ulica do mieszkania) to wzorzec zaczerpnięty z Holandii, gdzie od lat stawia się na przestrzenie publiczne łączące funkcje bezpiecznego deptaku dla pieszych, drogi rowerowej, parkingu i miejsca spotkań, z jednoczesnym ograniczeniem np. ruchu tranzytowego. W Polsce tego typu przestrzeń określano mianem „podwórców miejskich”.

Kluczem jest zaprojektowanie ulicy w taki sposób, by – przy zachowaniu jej kluczowych funkcji – stworzyć przestrzeń estetyczną i bezpieczną dla wszystkich uczestników ruchu drogowego, gdzie będą oni chętnie spędzać czas.