Nauka

Korzyści dla gdyńskich przedszkoli

Dzieci, za nimi obrazki wiszące na płocie

Gdyńskie przedszkolaki biorą udział w zajęciach rozwijających pasje // fot. Filip Śmigielski

Ponad 2 tysiące najmłodszych mieszkańców w Gdyni wzięło udział w programie Gdyńskie Turbo Przedszkolaki. To rewelacyjne zajęcia dla dzieci, remonty i zakupy dla placówek oraz studia z dofinansowaniem dla nauczycieli. Czas na podsumowanie projektu.


To jeden z największych projektów edukacyjnych w naszym mieście, jego koszt wyniósł 2 294 709,14 zł, z czego wkład własny: 344 206,37 zł. Z tych środków skorzystali przede wszystkim uczniowie: 2 268 przedszkolaków, a także nauczyciele w liczbie 155 osób.
- Inwestycja w naukę to jedna z najważniejszych gdyńskich inwestycji - mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia. – Najmłodsi mieszkańcy miasta  mogą u nas liczyć na profesjonalne wsparcie na każdym etapie edukacji. Zależy nam, aby ta edukacja była innowacyjna, dostępna dla wszystkich, pomagała rozwijać pasję i wspierała rozwój.

Projekt rozpoczął się od prac remontowych, które pozwoliły na stworzenie nowych miejsc przedszkolnych w SP 11, SP 43 i P 48. To bardzo cenne działania, bowiem między innymi dzięki nim, obecnie Gdynia zapewnia już miejsca w przedszkolach dla wszystkich chętnych dzieci. Kolejnym krokiem była budowa, wyposażenie i montaż placu zabaw SP 11, ZSP 5 i P 48. Następnie zakupy, przede wszystkim wyposażenia na potrzeby nowych miejsc przedszkolnych, na które złożyły się: dywan 3 szt., biurko i krzesło dla nauczyciela 4 zestawy, stolik i krzesło dla dziecka 89 zestawów, łóżeczka 25 szt., pościel 25 szt., szafa na pościel 2 szt., regał 5 szt., meble do szatni 4 zestawy, zmywarko- wypażarka 1 szt., sztućce i zastawa 4 zestawy, wózek do przewozu posiłków 2 szt., zestaw garnków 1 szt., zestaw desek 1 szt., zabawki zręcznościowe 4 zestawy, zabawki konstrukcyjne 4 zestawy, zabawki edukacyjne 4 zestawy, zabawki tematyczne 4 zestawy, zestaw piankowych kształtek do zabawy i odpoczynku 4 szt., klocki, gry i puzzle 4 zestawy, zestaw plastyczny 4 szt., zestaw sportowy 4 szt.
Kupiono także pomoce do zajęć specjalistycznych: do zajęć logopedycznych (9 zestawów), socjoterapeutycznych (9 zestawy) i korekcyjno-kompensacyjnych (9 zestawów). Placówki zyskały nowe laptopy wraz z oprogramowaniem (10 szt.), rzutniki multimedialne (16 szt.), tablice interaktywne (16 szt.), ekrany interaktywne (6 szt.), urządzenia wielofunkcyjne (7 szt.), programy do tablic multimedialnych (13 szt.) oraz zestawy BeeBot do prowadzenia zajęć programowania/kodowania (8 zestawów).
Niezwykle ważne były dofinansowania do szkoleń dla nauczycieli, w których mogli wziąć udział wszyscy zainteresowani pedagodzy pracujący w przedszkolach. W związku z tym udało się zorganizować:

  • szkolenie z zakresu kreatywnej pedagogiki – 50 os.
  • szkolenie z zakresu rozwijania umiejętności matematycznych w przedszkolu – 63 os.
  • szkolenie z zakresu rozwijania umiejętności informatycznych w przedszkolu – 56 os.
  • szkolenie z zakresu rozwijania umiejętności językowych w przedszkolu – 59 os.
  • szkolenie z metod aktywizujących w pracy w przedszkolu – 47 os.
  • szkolenie z metodyki nauki czytania i liczenia w przedszkolu – 39 os.
  • szkolenie z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu – 54 os.
  • szkolenie z zakresu arteterapii w przedszkolu – 73 os.
  • szkolenie z zakresu arteterapii z elementami choreoterapii – 17 os.
  • szkolenie z zakresu wykorzystywania narzędzi TIK w edukacji przedszkolnej – 66 os.
  • szkolenie z zakresu biblioterapii w przedszkolu – 34 os.
  • szkolenie z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka – 46 os.
  • szkolenie z metody Tomatisa – 8 os. ZSP 5
  • szkolenie z zakresu współpracy z trudnym rodzicem dla nauczycieli wychowania przedszkolnego – 44 os.
  • spotkania w ramach sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli wychowania przedszkolnego – 25 os.

Dzięki projektowi, nauczyciele, którzy chcieli się dokształcać, otrzymali dofinansowanie na studia podyplomowe:

  • studia podyplomowe z zakresu wczesnego nauczania j. angielskiego – 1 os.
  • studia podyplomowe z zakresu integracji sensorycznej – 6 os.
  • studia podyplomowe z zakresu wczesnego wspomagania – 1 os.
  • studia podyplomowe z zakresu terapii i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną – 9 os.

Najważniejszym celem projektu, były jednak zajęcia dla dzieci. W jego ramach udało się przede wszystkim zorganizować bardzo potrzebne najmłodszym zajęcia specjalistyczne (razem 7 075 h): logopedyczne (4 142 h), socjoterapeutyczne (1 669 h), korekcyjno-kompensacyjne (1 264 h).
Pomyślano także o zajęciach rozwijających zainteresowania i zorganizowano:

  • zajęcia matematyczno-logiczne – 536 h;
  • zajęcia j. angielskiego – 1 890 h;
  • zajęcia z legorobotyki – 598 h;
  • zajęcia przyrodniczo-ekologiczne – 533 h;
  • zajęcia teatralne – 271 h;
  • zajęcia z zakresu preorientacji zawodowej – 334 h;
  • zajęcia naukowo-doświadczalne – 180 h;

Dzięki dofinansowaniu możliwe były dodatkowe konsultacje ze specjalistami dla rodziców/opiekunów prawnych. W związku z tym udało się zorganizować zajęcia z psychologiem dziecięcym w liczbie 125 h; z logopedą 10 h; z dietetykiem 5 h; z fizjoterapeutą dziecięcym 5 h; z socjoterapeutą 15 h; z pedoagogiem 10 h; z oligofrenopedagogiem 14 h; z terapeutą ds. zachowań emocjonalno-społecznych dzieci 16 h.
Warsztaty tematyczne dla rodziców/opiekunów prawnych dzieci w wieku przedszkolnym – 36 h. Teraz czas na kolejne projekty.

  • ikonaOpublikowano: 13.03.2024 11:40
  • ikona

    Autor: Aneta Marczak (a.marczak@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 13.03.2024 13:14
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona