Nauka

Znad Bałtyku nad Morze Egejskie

Młodzież na tle morza

Młodzież z Gdyni nad Morzem Egejskim // fot. VLO

Uczniowie i nauczyciele V Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni biorą udział w niezwykłym projekcie. „Związani z morzem” to działania młodzieży z Gdyni, znad Morza Bałtyckiego i z Leptokarii nad Morzem Egejskim. Nasza młodzież wypada rewelacyjnie, a działania finansuje Unia Europejska.

Do udziału w projekcie zakwalifikowało się 14 uczniów V Liceum Ogólnokształcącego, pochodzenia polskiego i ukraińskiego. Ich pobyt w Grecji obejmuje nie tylko edukację i współpracę, ale także zwiedzanie. Zajęcia w szkole dotyczyły nauki języka greckiego, poznania kultury, tradycji i historii Grecji oraz systemu edukacyjnego obowiązującego w tym kraju. Uczniowie rozwijają również umiejętności związane z technologią informatyczną, wykorzystaniem metod prezentacji treści geograficznych, społecznych i językowych. Wszystkie zajęcia w szkole odbywały się w języku angielskim. Polscy i ukraińscy uczniowie w realizacji zadań również posługiwali się tym językiem.
- Kolejni wspaniali, kreatywni uczniowie i ich inspirujący nauczyciele, reprezentują nasze miasto w Europie - mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia. – Nauka poza granicami kraju rozwija kompetencje przyszłości, między innymi te z zakresu współpracy, pomaga doskonalić język, rozwija. To inwestycja w edukacyjną przyszłość.

Grecką edukację młodych gdynianek i gdynian zaplanowano bardzo skrupulatnie. Obejmowała ona zarówno naukę w miejscowym liceum z greckimi koleżankami i kolegami oraz wspólne wycieczki edukacyjne i krajoznawcze. Uczniowie uczestniczyli w szkoleniu wychowania seksualnego przeprowadzonego przez edukatorkę szpitala w Larisie.

- Zwiedziliśmy najciekawsze miejsca w Macedonii Środkowej: Litochoro i wąwóz Enipea z wodospadami Zeusa i basenem Afrodyty, zamek średniowieczny Platamonas, wioskę Stary Panteleimonas która jest położona 500 m n.p.m., Dion – wylicza Zofia Świderska, koordynator projektu, nauczycielka geografii i podstaw przedsiębiorczości. -  Jeden z  dni zaczęliśmy od wizyty w zamku w Platamonas. Zamek wzniesiony w XI wieku leży blisko morza, przez co można zobaczyć żółwie. Po wejściu na zamek można ujrzeć piękny krajobraz. Zamek znany jest z tego, że co roku w sierpniu odbywa się tutaj festiwal Olimpu. Tam zaznajomiliśmy się z okresami kulturowymi w starożytnej sztuce greckiej, dziedzinami sztuki, ich najważniejszymi twórcami oraz poznaliśmy idee igrzysk olimpijskich. Bardzo nam się podobało. Kolejny dzień rozpoczęliśmy wycieczką w kolejne piękne miejsce zwane Kalampaka. Zwiedziliśmy tam wytwórnię ikon, w której poznaliśmy technikę ich wytwarzania. Następnie drogą przypominającą serpentynę, udaliśmy się na Meteory - niesamowite klasztory zawieszone w chmurach. Nieziemskie skały oraz obłędne widoki, to tylko część atrakcji, które mieliśmy okazję zobaczyć. Zwiedziliśmy również klasztor świętego Warlama. W trakcie jazdy nasza pilotka opowiedziała nam o pięciu innych klasztorach oraz o mnichach je zamieszkujących. Po wszystkich atrakcjach dzisiejszego dnia zatrzymaliśmy się na obiad w Tawernie, w której jedliśmy typowo greckie dania i słuchaliśmy muzyki lokalnych grajków. W drodze powrotnej odbył się konkurs wiedzy o Grecji. Każdy z nas miał okazję sprawdzić swoją wiedzę i zdobyć nagrodę. Wieczorem braliśmy udział w podchodach. Był to dzień pełen niesamowitych wrażeń.

Projekt był realizowany w kwietniu 2024 w Grecji w Leptokarii. Urząd Miasta Gdyni wsparł licealistów rzeczami promującymi nasze miasto. Autorami projektu są: Zofia Świderska- koordynator, nauczycielka geografii i podstaw przedsiębiorczości, prowadząca zajęcia w terenie,  Beata Przyradska - współautorka projektu, nauczycielka języka polskiego i historii, prowadząca zajęcia studyjne, Maciej Pracoń - współtwóca projektu, trener personalny - nauczyciel wychowania fizycznego.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 24.04.2024 15:07
  • ikona

Autor: Aneta Marczak (a.marczak@gdynia.pl)