Gdynia solidarna z powodzianami. W hali lekkoatletycznej (ul. Olimpijska 5/9) zorganizowano punkt zbiórki najpotrzebniejszych rzeczy. Więcej informacji - w komunikacie.
Co nowego

Największy hybrydowy prom świata z Gdyni

Częściowo wyposażona jednostka podczas drogi z gdyńskiej stoczni Crist do Norwegii, fot. mat. prasowe Ulstein / www.ulstein.com

Częściowo wyposażona jednostka podczas drogi z gdyńskiej stoczni Crist do Norwegii, fot. mat. prasowe Ulstein / www.ulstein.com

Jest określany mianem „największego promu hybrydowego na świecie” i będzie chlubą jednego z największych norweskich operatorów promowych - kolejna jednostka zbudowana w gdyńskiej stoczni Crist dotarła do zamawiającego. W porcie w Norwegii zameldował się NB 311 „Color Hybrid”, który już latem przyszłego roku będzie w stanie przetransportować 2 tysiące pasażerów i 500 samochodów osobowych!

Ma dokładnie 160 metrów długości i ponad 27 metrów szerokości, a jego pojemność daje mu miano największego promu hybrydowego na świecie. Niedawno Gdynię opuścił zbudowany w stoczni Crist częściowo wyposażony NB 311. Jednostka dotarła już do Norwegii, gdzie na zlecenie armatora będzie wykańczana w stoczni Ulstein Verft.

Docelowo zbudowany w Gdyni prom przyjmie nazwę „Color Hybrid” i będzie pływał na norwesko-szwedzkiej trasie Sandefjord-Strömstad dla Color Line, jednego z największych operatorów promowych w Norwegii. Na jego pokładzie oprócz 2 tysięcy pasażerów znajdzie się miejsce także dla 500 samochodów osobowych – to niemal dwukrotnie więcej, niż był w stanie pomieścić jego poprzednik, prom „Bohus”.

Częściowo wyposażona jednostka trafiła już z gdyńskiej stoczni Crist do Norwegii, fot. mat. prasowe Ulstein / www.ulstein.com

Nowa jednostka dzięki wysokiej manewrowości będzie mogła pokonać całą trasę w niespełna 2 godziny i 20 minut, a o jej szczególnej innowacyjności świadczy hybrydowy system napędu głównego. Prom będzie mógł ładować baterie kablem zasilającym ze specjalnych obiektów nabrzeżnych, podczas postoju w porcie.

„Color Hybrid” powstawał w stoczni Crist od lipca 2017 roku. Gotowa jednostka wejdzie do eksploatacji już latem przyszłego roku.

Przypomnijmy, że to nie pierwszy raz, gdy gdyńska stocznia wykonuje zlecenia dla skandynawskich armatorów – warto wymienić chociażby nagradzany w Europie hybrydowy prom typu „double-ended ferry” P-310 Elektra czy budowany aktualnie wielofunkcyjny, polarny statek pasażerski z innowacyjnym kadłubem X-BOW.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 17.11.2018 08:00
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (k.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 17.11.2018 10:33
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona

Zobacz także

Najnowsze