„Jest młody, dobrze wykształcony. Jedzie na festiwal, bo chce obejrzeć dobre filmy, pociąga go wyjątkowa atmosfera imprezy lub kieruje nim ciekawość. Jak już przyjeżdża, to na dłużej. Najczęściej jest kobietą ”. To obraz statystycznego uczestnika Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych według badania przeprowadzonego przez Pomorską Fundację Filmową w Gdyni oraz Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.- W ciągu 3, 4 dni spędzonych na festiwalu ogląda średnio 7, 8 filmów. Mieszka w hotelu lub w wynajętym mieszkaniu. Przyjeżdża zazwyczaj z przyjaciółmi – wynika z badań przeprowadzonych przez studentów Wydziału Nauk Geograficznych i Geologicznych UAM.- Poszukiwaliśmy odpowiedzi na pytania, jakie dobra i usługi, kulturalne i pozakulturalne, wybierają uczestnicy festiwalu, a co za tym idzie, jakie gałęzie gospodarki lokalnej korzystają na organizacji masowych imprez kulturalnych, a także, jakimi motywacjami osobistymi kierują się widzowie, przybywając na FPFF – mówi Anna Wróblewska, rzecznik prasowy Festiwalu Polski Filmów Fabularnych.Badania przeprowadzono podczas 43. FPFF (17-22 września) na grupie 968 osób. Ankietowani odpowiadali na 12 pytań dotyczących samego festiwalu, jak i kwestii związanych z noclegiem czy dojazdem. Badanie pozwoliło określić sylwetkę statystycznego uczestnika festiwalu, dało też odpowiedź na powracające pytanie o stan polskiej kinematografii. Młody i wykształcony na festiwal przyjeżdża z przyjaciółmi Jak wynika z badania widz Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych jest młody. 37 proc. ankietowanych ma pomiędzy 18 a 25 lat, ponad 20 proc. - 26-35 lat. Co ciekawe, 2/3 ankietowanych to kobiety. Prawie 60 proc. uczestników badania to osoby z wykształceniem wyższym. Mniej więcej tyle samo osób pracuje, a ponad 30 proc. uczy się (najczęściej w szkołach średnich lub wyższych). Badania zanegowały także jedne ze stereotypów, jakie narosły wokół festiwalu. Przedstawiciele branży, twórcy lub dziennikarze stanowią tylko około 20 proc. uczestników imprezy. Ankieta wykazała jednocześnie, że w festiwalu biorą udział, obok osób uczących się, ludzie o stosunkowo dobrej sytuacji materialnej, zarabiający przeciętnie średnią krajową. Z kolei najczęściej wskazywane powody skłaniające do udziału w festiwalu to: ciekawe filmy, atmosfera, chęć spędzenia wolnego czasu i ciekawość. Średnio widzowie przebywają na festiwalu blisko 4 dni i oglądają ponad 7 filmów.Blisko 1/3 uczestników to gdynianie, kolejne duże grupy przybywają z Gdańska, Warszawy, Krakowa. Turyści festiwalowi zatrzymują się w kwaterach prywatnych, hotelach, hostelach. I to właśnie nocleg stanowi największy ich wydatek (średnio ok. 350 zł). Kolejne duże grupy wydatków to jedzenie, transport, zwiedzanie i rozrywka, zakupy. Przeciętnie widz podczas pobytu na festiwalu wydaje aż 877,59 zł. Więcej wydają turyści, którzy muszą opłacić noclegi i transport oraz wyżywienie. Najczęściej kupowanym produktem, poza jedzeniem i biletami do kina, jest alkohol (blisko 20 proc. przyznaje się do tego zakupu). Ale wśród wymienianych zakupów znajdują się też książki i płyty, gadżety festiwalowe, pamiątki oraz odzież, obuwie i galanteria.Ponad połowa uczestników przybywa na festiwal ze znajomymi i przyjaciółmi, niespełna 20 proc. samodzielnie, a 1/4 z partnerem, partnerką czy współmałżonkiem. Turysta festiwalowy jest aktywny, lubi wymykać się z kina. W Gdyni chodzi na plażę, na Kamienną Górę, zwiedza Muzeum Emigracji, Muzeum Miasta Gdynia, klify, Skwer Kościuszki. Jeździ często do Gdańska zwiedzić starówkę, Muzeum II Wojny Światowej, Europejskie Centrum Solidarności albo do Sopotu na molo.Co najbardziej istotne z punktu widzenia organizatorów i polskiej kinematografii, ankietowani oceniają nowe, polskie filmy albo bardzo dobrze (blisko 50 proc.) albo dobrze (37 proc.). Ci, którzy uczestniczą w wydarzeniach towarzyszących, również czują się usatysfakcjonowani, choć 30 proc. nie ma zdania. Prawie wszyscy deklarują, że również w przyszłym roku uczestniczyć będą w FPFF.Projekt badawczy „Profil uczestnika festiwalu filmowego” został dofinansowany ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura - Interwencje 2018”.Partnerami i patronami medialnymi projektu są: miesięcznik Film&Tv Kamera, miesięcznik Kino, Fundacja Nauki, Kultury i Edukacji Instytut Kosmopolis, Fundacja Legalna Kultura, Stowarzyszenie Filmforum, Serwis www.sfp.org.pl. Galeria zdjęć Pobierz galerię Ankieta wykazała jednocześnie, że w festiwalu biorą udział ludzie o stosunkowo dobrej sytuacji materialnej, zarabiający przeciętnie średnią krajową., fot. materiały prasowe Pobierz zdjęcie Prawie 60 proc. uczestników badania to osoby z wykształceniem wyższym, fot. materiały prasowe Pobierz zdjęcie Przedstawiciele branży, twórcy lub dziennikarze stanowią tylko około 20 proc. uczestników imprezy., fot. materiały prasowe Pobierz zdjęcie Przeciętnie widz podczas pobytu na festiwalu wydaje aż 877,59 zł, fot. materiały prasowe Pobierz zdjęcie Turyści festiwalowi zatrzymują się w kwaterach prywatnych, hotelach, hostelach, fot. materiały prasowe Pobierz zdjęcie 2/3 ankietowanych to kobiety, fot. materiały prasowe Pobierz zdjęcie Najczęściej kupowanym produktem, poza jedzeniem i biletami do kina, jest alkohol, fot. materiały prasowe Pobierz zdjęcie Warunki pobierania Wszelkie prawa do zdjęć lub grafik prezentowanych w ramach portalu, należą do Prowadzącego portal lub do podmiotów z nim współpracujących i podlegają ochronie prawnej. Prowadzący portal zezwala na kopiowanie i przedstawianie utworów jedynie w celach niekomercyjnych oraz pod warunkiem zachowania go w oryginalnej postaci i zachowaniem kontekstu tematu, do którego zostało wykorzystaneprzez redakcję gdynia.pl. Opublikowane materiały powinny zawsze zawierać źródło, czyli adres strony www.gdynia.pl. Na publikowanie utworów w innych celach wymagana jest zgoda właściciela strony czyli Prowadzącego portal. Opublikowano: 13.11.2018 15:11 Autor: _Jan Ziarnicki (j.ziarnicki@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 13.11.2018 15:44 Zmodyfikował: Jan Ziarnicki