Co nowego

Rozliczamy się z pandemią w 2020 roku

Kolaż zdjęć. U góry po lewej: pomnik pary Kaszubów w maseczkach (fot. Przemysław Kozłowski). U góry po prawej: ekipa dezynfekująca miejską infrastrukturę (fot. Magda Śliżewska). Na dole po lewej: wrzutnia w budynku Urzędu Miasta (fot. Paweł Kukla). Na dole po prawej: wolontariusze z centrum testowego Covid-19 drive-thru przy IMMIT (fot. Magdalena Czernek)

Kolaż zdjęć. U góry po lewej: pomnik pary Kaszubów w maseczkach (fot. Przemysław Kozłowski). U góry po prawej: ekipa dezynfekująca miejską infrastrukturę (fot. Magda Śliżewska). Na dole po lewej: wrzutnia w budynku Urzędu Miasta (fot. Paweł Kukla). Na dole po prawej: wolontariusze z centrum testowego Covid-19 drive-thru przy IMMIT (fot. Magdalena Czernek)

Pandemia koronawirusa zdominowała 2020 rok. Wpłynęła na wszystkie dziedziny życia i zdeterminowała miejskie działania. W tym trudnym czasie Gdynia podjęła wiele pomocowych inicjatyw, zadbała o wsparcie dla szpitali, instytucji i przedsiębiorców oraz o bezpieczeństwo mieszkańców. Podsumowujemy tegoroczne działania i rozliczamy się z pandemią.


Koronawirus to słowo, które w tym roku było odmieniane przez wszystkie przypadki. Nic dziwnego, w końcu zmienił życie każdego z nas. Ciągłe wprowadzanie nowych obostrzeń, zamykanie lub ograniczanie działalności restauracji, barów, instytucji kultury, obiektów sportowych, siłowni, klubów, instytucji społecznych i miejskich sprawiło, że trzeba było przewartościować codzienne zachowania, styl życia i przyzwyczajenia. Jak Gdynia radziła sobie w ciągu ostatnich, trudnych miesięcy? Poniżej podsumowujemy miejskie działania.

- Ten rok był trudny dla nas wszystkich. Pandemia koronawirusa spowodowała, że musieliśmy spojrzeć w innym, nowym kierunku i zmienić swoje życie. Również dla samorządów był to czas ogromnych wyzwań. Miejska polityka, działania i założenia na najbliższy czas musiały zostać przewartościowane. Pokazaliśmy i udowodniliśmy jednak, że w ciężkich chwilach umiemy współdziałać i się wspierać. Gdynianie byli aktywni w bardzo wielu obszarach, niosąc pomoc, budując wspólnotę czy rozwiązując problemy dnia codziennego. Szerokie wsparcie objęło niemal wszystkie dziedziny życia, pomagaliśmy tym, którzy walczą z wirusem na pierwszej linii, jak i tym, którzy ze względu na nową rzeczywistość znaleźli się w trudnej sytuacji – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.


- W czasie pandemii priorytetem było dla nas zdrowie mieszkańców i  zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa wszystkim – zarówno im, jak i odwiedzającym nasze miasto. Dlatego szybko wdrażaliśmy wszelkie nowe zasady, stosowaliśmy się do wprowadzanych obostrzeń. Dbaliśmy również o rzetelne informowanie gdynian o nowych przepisach i wszelkich zmianach. W tym trudnym czasie ważna była również pomoc. Udzielaliśmy wsparcia wszędzie tam, gdzie było to konieczne – dodaje Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia.

Bezpieczeństwo gdynian


Pracownica Urzędu Miasta Gdyni stoi obok wrzutni na dokumenty przy  wejściu do ratusza. Na rękach ma białe rękawiczki, a na twarzy maseczkę ochronną // fot. Paweł Kukla

Gdynia od początku wzorcowo dostosowywała się wprowadzanych przez rząd obostrzeń. Od pierwszych dni obowiązywania nowych zasad wdrożono wiele działań mających ograniczyć ryzyko zakażenia wśród mieszkańców. Sukcesywnie realizowano też pomysły na to, jak wesprzeć gdynian w tym trudnym czasie:

- Wyłączono i zabezpieczono przyciski sygnalizacji świetlnej, tak aby mieszkańcy nie musieli ich dotykać, a tym samym narażać się na zakażenie.
- W monitoringu miejskim monitoring ustawiono specjalny algorytm do wykrywania tłumu i zgromadzeń.
- Do 3 maja wyłączona była Strefa Płatnego Parkowania. Z kolei w październiku prezydent Wojciech Szczurek zadecydował o przesunięciu terminu jej rozszerzenia. Opóźniono również wprowadzenie podwyżek opłat za parkowanie – do 1 lipca 2021 roku.
- Zadbano o regularną dezynfekcję infrastruktury miejskiej – wiat przystankowych, tuneli, ulici, ławek czy koszy na śmieci. W tym celu miasto kupiło specjalistyczny pojazd.
- Bezpieczeństwo w gdyńskiej komunikacji miejskiej. W pojazdach obowiązują limity pasażerów. Miejsca siedzące w autobusach i trolejbusach są wydzielone i odpowiednio oznakowane. Dzięki temu pasażerowie wiedzą, które siedzenia można zająć. Wstrzymana została też sprzedaż biletów u kierowców. Podobnie jak infrastruktura miejska regularnie dezynfekowany jest także gdyński tabor. Autobusy i trolejbusy są myte - na zewnątrz i wewnątrz - wodą z detergentem oraz dezynfekowane stosownym preparatem codziennie po zakończonej pracy przewozowej- ze szczególnym uwzględnieniem powierzchni dotykanych przez pasażerów, w tym uchwytów, poręczy i przycisków.
- Zmieniono organizację pracy Urzędu Miasta. Nie przeszkodziło to jednak w tym, żeby od początku pandemii gdyński ratusz działał pełną parą. Można załatwić wszelkie sprawy - preferowana jest forma online, ale czasami po prostu trzeba dopełnić formalności w urzędzie. Żeby było to bezpieczne, wprowadzono kilka zasad, m.in. umawianie wizyt w ratuszu telefonicznie lub online czy stworzenie wrzutni, przez którą mieszkańcy mogą składać i odbierać dokumenty. W nowym roku zmieni się jej lokalizacja w budynku Urzędu Miasta przy al. Marsz. Piłsudskiego. Od 4 stycznia śluza będzie się znajdować w nowo przygotowanym punkcie od strony ul. Bema.
- Uruchomiono specjalną linię telefoniczną: 58 626-26-26, która pozwala na kontakt z gdyńskim magistratem, załatwienie sprawy czy uzyskanie pomocy.
- Aby ułatwić załatwianie urzędowych spraw oraz składanie dokumentów, przy budynku gdyńskiego ratusza stanął też paczkomat.

Miasto od początku dba również o rzetelne informowanie mieszkańców oraz podnoszenie ich świadomości na temat koronawirusa, pandemii i wprowadzanych obostrzeń. Najnowsze informacje zawsze można znaleźć na portalu gdynia.pl. W czasie wiosennego lockdownu w przestrzeni miasta można było znaleźć ekrany led namawiające mieszkańców do pozostania w domach. Gdynia prowadziła również kampanie informacyjno-promocyjne. W jedną z nich zaangażowano gdyńskie pomniki, które dając dobry przykład, założyły maseczki. We współpracy z Gdyńską Szkołą Filmową powstał też specjalny spot pt. Siedź w domu, a my tu postoimy. Osobna kampania była też skierowana do gdyńskiej młodzieży. W jej ramach został zrealizowany spot, w którym młodzi ludzie zapewniali, że czas lockdownu i zdalnej nauki to nie ferie. Materiał był wyświetlany w popularnych wsród młodzieży social mediach. Wiele poradników i atrakcji w sieci dla dzieci i ich rodziców przygotowało również Gdyńskie Centrum Rodziny i Gdynia Rodzinna – uruchomiono programy online, np. #otobajka czy cykl rozmów dla dzieci z wiceprezydentem Gdyni.

Pandemia koronawirusa to dla samorządu dodatkowe wydatki. Środki przeznaczone na walkę z Covid-19 z budżetu miasta w 2020 roku to ponad 14 milionów złotych – z czego ponad 13 milionów złotych to środki własne, a 1 456 000 złotych to dotacja z budżetu państwa.

Największy koszt to zarządzanie kryzysowe – ponad 5 milionów złotych. Gospodarka komunalna, czyli m.in.: dezynfekcja wiat, przystanków i innych obiektów użyteczności publicznej pochłonęła 875 tysięcy złotych.

W wyniku pandemii do miejskiej kasy trafiało mniej dochodów – wpływy z opłat za przejazdy komunikacją miejską spadły o 22 miliony złotych. Natomiast koszty wyłączenia Strefy Płatnego Parkowania to 2 miliony złotych.

Lekarz w niebieskim fartuchu przed wejściem do szpitala św. Wincentego a Paulo w Gdyni. Odbiera transport maseczek ochronnych od miasta // fot. Paweł Kukla

Wsparcie ochrony zdrowia


Gdyński samorząd w swoich działaniach nie zapomniał o tych, którzy walczą z wirusem na pierwszej linii frontu. Na wsparcie lekarzy i ochrony zdrowia miasto przeznaczyło ponad 2 miliony złotych. Poza wsparciem finansowym działania objęły również pomoc logistyczną, organizacyjną i informacyjną w walce ze skutkami pandemii.

Miasto przekazało milion złotych na wsparcie walki z Covid-19. Pieniądze trafiły do spółki Szpitale Pomorskie, Instytutu Medycyny Morskiej i Tropikalnej, a także wsparły działania Miejskiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Gdyni. Dodatkowo 50 tysięcy złotych przeznaczono na diagnostykę Covid-19.

Dotacja dla Miejskiej Stacji Pogotowia Ratunkowego – ponad 149 tysięcy złotych – została przeznaczona na zakup m.in. respiratora i defibrylatora. Gdyńskie pogotowie, w związku ze stanem epidemii, uruchomiło też dodatkowa karetkę dla pacjentów z podejrzeniem zakażenia koronawirusem.

Kolejne 50 tysięcy złotych przeznaczono na dofinansowanie centrum testowego Covid-19 drive-thru przy ul. Wendy 7/9. Laboratorium medyczne Diagnostyka we współpracy z miastem prowadziło tam akcję „Badamy-Wspieramy”, czyli bezpłatne testy na obecność koronawirusa SARS-CoV-2 dla medyków. Centrum testowe działające przy Uniwersyteckim Centrum Medycyny Morskiej i Tropikalnej otrzymało natomiast dotację w wysokości ponad 25 tysięcy złotych.

Medycy mogli też liczyć na pomoc logistyczną i informacyjną. Miasto uruchomiło dla nich program #GdyniaDlaMedyka. Powstała specjalna, całodobowa infolinia. Pracownicy ochrony zdrowia zgłaszali się tam najczęściej z prośbą o pomoc w zorganizowaniu transportu czy noclegu. Jednak nie tylko. Pytali też m.in. o zasady funkcjonowania jednostek administracyjnych czy o zmieniające się obostrzenia. Była też akcja #TaxiDlaZdrowia, w której miasto pokrywało pracownikom Uniwersyteckiego Centrum Medycyny Morskiej i Tropikalnej koszty dojazdów do i z pracy.

Gdynia zakupiła też środki ochrony osobistej, które trafiały tam, gdzie były potrzebne. W ramach wsparcia część z nich przekazano m.in. mieszkańcom, służbom mundurowym, pracownikom ochrony zdrowia czy miejskim stowarzyszeniom, np. hospicjum im. św. Wawrzyńca w Gdyni.

Centrum testowe Covid-19 drive-thru przy Instytucie Medycyny Morskiej i Tropikalnej w Gdyni. W białym namiocie stoi srebrne auto. wolontariusze pobierają wymaz od kierowcy // fot. Magdalena Czernek

Wsparcie mieszkańców i biznesu


2020 rok był trudny dla wszystkich. Skutki pandemii dało się odczuć we wszystkich dziedzinach życia. Dlatego Gdynia wyciągnęła pomocną dłoń do tych najbardziej poszkodowanych przez wprowadzane obostrzenia i przygotowała Falochron, czyli szeroki program wsparcia mieszkańców w czasie kryzysu. Adresowano do różnych grup społecznych. Na pierwszy ogień pomoc ruszyła do przedsiębiorców. W ramach swojego Falochronu mogli oni liczyć m.in. na obniżkę lub zwolnienie z czynszów za lokale i nieruchomości gminne czy starać się o odroczenie opłat za użytkowanie wieczyste. Pomoc ta jest kontynuowana. W październiku prezydent Wojciech Szczurek postanowił zwolnić z czynszu najemców i dzierżawców lokali gastronomicznych.

To realna pomoc rzędu milionów złotych. W 2020 roku dochody gdyńskiego samorządu z tytułu czynszów, dzierżawy, opłat za uzytkowanie wieczyste i najem lokali użytkowych zmniejszyły się o 12 milionów złotych. Natomiast te z tytułu podatku od nieruchomości – o 6 milionów złotych.

Gdyńskie firmy mogły również korzystać z bezpłatnych porad ekspertów w zakresie doradztwa prawnego, podatkowego, finansowego oraz biznesowego. Konsultacje odbywały się zdalnie na podstawie indywidualnego vouchera. Projekt koordynowało Gdyńskie Centrum Wspierania Przedsiębiorczości.

Projekt wsparcia gdyńskich przedsiębiorców w czasie pandemii Covid-19 został doceniony na arenie międzynarodowej. Uznano go za najbardziej innowacyjny w Europie projekt o charakterze gospodarczym. W tegorocznej edycji konkursu „Innowacje w Polityce”, który organizuje wiedeński Instytut Innowacji w Polityce, uhonorowano go główną nagrodą w kategorii „Gospodarka”. Statuetka trafiła do wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki, Katarzyny Gruszeckiej-Spychały, która na co dzień nadzoruje pracę Gdyńskiego Centrum Wspierania Przedsiębiorczości i była odpowiedzialna za wdrożenie nowych form pomocy dla lokalnych firm. Tytuł to docenienie innowacyjnego, nieszablonowego i otwartego podejścia do prowadzenia polityki.

Grafika programu Falochron. Na niebieskim tle widnieje napis: gdyński falochron

Pozostałe projekty w ramach Falochronu:

Falochron pomocy był dedykowany wszystkim gdynianom, którzy z powodu pandemii potrzebują różnego rodzaju wsparcia. Miasto przygotowało pakiet działań dla tych, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji. Obejmował on pomoc psychologiczną, informacyjną i prawną, a także odpowiednie wsparcie w związku z brakiem dochodów czy trudnościami w uiszczeniu opłat czynszowych lub eksploatacyjnych za mieszkanie komunalne.

Falochron dla kultury zapewnił wsparcie finansowe i doradcze dla osób pracujących w sektorze kulturalnym. W jego ramach stworzono cykl wydarzeń online pod hasłem Kultura łączy siły. Składały się na niego spektakle, koncerty, pokazy filmów, wykłady i warsztaty z różnych dziedzin kultury. Ogłoszono też konkursy grantowe na projekty artystyczne. Ponadto organizacje pozarządowe mogły stanąć do konkursów miejskich, promując swoje działania w sferze kultury i w ten sposób zyskać fundusze na ich realizację.

Falochron dla organizacji pozarządowych i podmiotów ekonomii społecznej objął pomoc związaną z realizacją i rozliczeniem już zawartych umów, czynszami w lokalach komunalnych, dodatkowymi środkami na realizację zadań, pożyczkami oraz wsparciem doradczym i eksperckim.

W ramach Falochronu dla edukacji zaplanowano działania w 3 obszarach: program Akademia Dzielnicowa, rozwój Gdyńskiego Systemu Żłobkowego i program Szkoła Mistrzów. Zagwarantował on też wsparcie dedykowane usługom opiekuńczym realizowanym m. in. w ramach działalności żłobków niepublicznych, klubów dziecięcych i miejsc opieki nad dziećmi.

Falochron dla sportu objął między innymi: dotacje na sportowe szkolenie dzieci i młodzieży, preferencyjne warunki najmu pomieszczeń biurowych i obiektów treningowych przez kluby, atrakcyjną ofertę zajęć dodatkowych z zatrudnieniem gdyńskich trenerów i instruktorów, a także współpracę z organizatorami wydarzeń sportowych.

Rozpoczęcie roku w jednej z gdyńskich szkół. Nauczycielka trzyma w ręku niebieską tarczę z nazwą klasy. Za nią w dwuszeregu i odstępach idą uczniowie z maseczkami na twarzach // fot. Magdalena Czernek

Edukacja


Czas pandemii to wyzwanie także dla gdyńskich uczniów, nauczycieli i rodziców. Nauczanie w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych odbywało się w tym roku głównie w formie zdalnej. A kiedy placówki edukacyjne czasowo działały normalnie, trzeba było zapewnić w nich odpowiednie warunki i środki bezpieczeństwa. O przestrzeganie reżimu sanitarnego zadbano też w żłobkach i przedszkolach. Na środki ochrony osobistej oraz niezbędny sprzęt dla uczniów i nauczycieli miasto wydało nieco ponad 1,5 miliona złotych. Pieniądze te zostały przeznaczone m.in. na dezynfekcje pomieszczeń, maseczki czy komputery do nauki zdalnej.

Działania edukacyjne to głównie zakup sprzętu komputerowego. Laptopy do nauki zdalnej kupiono zarówno ze środków miasta, jak i z programu ministerstwa cyfryzacji. Miasto nawiązało również współpracę z podmiotami prywatnymi, które przekazały lub sfinansowały komputery, tablety i zestawy słuchawkowe na potrzeby zajęć online. Zadbano również o najmłodszych i nauczycieli. Kadra gdyńskich żłobków i przedszkoli udostępniała w sieci pomysły na zajęcia dla dzieci. Z kolei w serwisie E-pokój nauczycielski zamieszczano materiały wspierające dla nauczycieli i dyrektorów.

W Gdyni na zajęcia wirtualne mogli i nadal mogą liczyć również seniorzy. Uniwersytet Trzeciego Wieku uruchomił wykłady online na stronie wirtualny.cas.gdynia.pl. Zajęcia w sieci przygotowały także Wymiennikownia oraz gdyńskie Przystanie.

Pomoc społeczna


Istotnym elementem gdyńskich działań w czasie pandemii jest pomoc osobom potrzebującym wsparcia. Miasto przygotowało domy i placówki opieki społecznej do funkcjonowania z zastosowaniem wyjątkowych środków bezpieczeństwa i ścisłego reżimu sanitarnego. Na ten cel Gdynia przeznaczyła 2 miliony złotych.

Na pakiet pomocowy złożyło się jednak o wiele więcej elementów. Gdyńskie ośrodki wsparcia w trybie całodobowym, stała opieka nad seniorami i osobami z niepełnosprawnościami w placówkach wsparcia dziennego, dodatkowe miejsca dla bezdomnych, wsparcie podopiecznych domów chronionych czy usługi opiekuńcze – to tylko niektóre z nich. Dla osób potrzebujących i przebywających na kwarantannie uruchomiono system pozyskiwania i dostarczania pakietów żywnościowych do domu. W pomoc zaangażowało się również Gdyńskie Centrum Seniora, które przez cały czas jest w kontakcie z osobami starszymi, a w razie potrzeby służy im wsparciem.

Samorządowy apel do rządu


Pomorscy samorządowcy w tym trudnym czasie wyrazili swój sprzeciw wobec decyzji podejmowanych w ostatnich miesięcy przez rząd. Władze centralne obarczają dodatkowymi wydatkami wszystkie miasta, powiaty i gminy w Polsce. Pandemia koronawirusa jeszcze bardziej zmniejszyła samorządowe dochody. W 2020 roku tylko z tytułu wpływów z PIT i CIT Gdynia straciła 28 milionów złotych.

W czerwcu samorządowcy powiedzieli „dość” podczas briefingu prasowego w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym.

  • ikonaOpublikowano: 31.12.2020 14:00
  • ikona

    Autor: Magdalena Czernek (m.czernek@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 31.12.2020 14:02
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona

Najnowsze