Konkurs "Gdyński biznesplan"

Laureaci konkursu "Gdyński Biznesplan" 2021

Statuetki Gdyńskiego Biznesplanu // fot. Sławomir Okoń

Statuetki Gdyńskiego Biznesplanu // fot. Sławomir Okoń

07.06.2021 r.

Myślą innowacyjnie, są twórczy, przedsiębiorczy, a w przyszłości chcą prowadzić własną działalność gospodarczą. Znamy laureatów konkursu Gdyński Biznesplan 2021. Tegoroczna gala finałowa odbyła się w formule online. Zwyciężyła Aleksandra Szymańska z projektem inteligentnej obroży dla psa „The Woof”. Drugie miejsce zajął Bogdan Wójcik i jego pomysł na zbudowanie polskiej, niezależnej marki perfum kraftowych – „Perfumecraft”. Trzecia nagroda powędrowała do Marzeny Janczarskiej za projekt „Akeneki” – marki odzieżowej dla rowerzystek. Kapituła przyznała także wyróżnienie. Trafiło ono do Marty Jankowskiej i Karoliny Gottfried za „Nature Story”, czyli pomysł na stworzenie marki produkującej naturalne, wegańskie kosmetyki oraz organizującej szkolenia edukacyjne.


Gdyński Biznesplan co roku otwiera drzwi do biznesu ludziom o nieszablonowych pomysłach, którzy wiążą swoją przyszłość z własną działalnością gospodarczą, ale nie posiadają jeszcze odpowiedniego zaplecza (środków, lokalu, know-how). W każdej edycji w szranki staje kilkaset osób. Nie inaczej było tym razem. Tegoroczną edycję konkursu zorganizowano w otwartej formule. Udział w niej mogli wziąć wszyscy. Wystarczyło mieć dobry pomysł na biznes i determinację, by wcielić go w życie.

Wszystko stało się jasne podczas gali konkursowej. Odbyła się ona w poniedziałek, 7 czerwca w formule online. Transmisja na żywo ze studia w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym rozpoczęła się o godz. 12.00. Prowadzący wirtualnie łączył się m.in. z prezydentem Gdyni Wojciechem Szczurkiem, wiceprezydent Katarzyną Gruszecka-Spychałą oraz laureatami konkursu.

– Konkurs Gdyński Biznesplan od wielu lat cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem. To dla nas powód do radości i potwierdzenie, że Gdynia to doskonałe miejsce na realizację marzeń i planów o własnej firmie. Świadczą o tym również ostatnie dane, które wskazują, że przedsiębiorczość w Gdyni jest jedną z najwyższych w Polsce. Gratuluję Państwu niezwykłej kreatywności i ciekawych pomysłów na biznes. Jestem przekonany, że nowe kontakty, doświadczenia oraz wiedza zdobyta podczas warsztatów i przygotowywania biznesplanów zaowocują na kolejnych etapach rozwoju zawodowego i przyczynią się do odnoszenia biznesowych sukcesów – mówił podczas gali Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Tegoroczna edycja konkursu była rekordowa. Wzięło w niej udział 426 uczestników, którzy zgłosili 387 pomysłów. Do finału trafiło 16 osób i 12 biznesplanów. Średnia wieku finalistów to nieco ponad 30 lat. W tym gronie aż 8 osób pochodzi z Gdyni, ale do ostatniego etapu zakwalifikowali się też uczestnicy z Gdańska czy Norwegii. Wśród finałowych biznesplanów znalazły się projekty z sektorów IT, inżynierii, biotechnologii, gastronomii, turystyki, rekreacji i rozrywki, designu czy projektowania odzieży. Jury wybrało trzy najlepsze projekty, a także przyznało wyróżnienie.

– Za nami 19. edycja Gdyńskiego Biznesplanu, tym razem z absolutnie rekordową liczbą zgłoszeń. Konkurs to znacznie więcej niż rywalizacja o pierwsze trzy miejsca. To przede wszystkim wiedza. Można się nauczyć, jak stworzyć biznesplan, jak go policzyć, jak opisać swój pomysł, jak zbadać konkurencję, jak zweryfikować, czy nasze idee rzeczywiście sprawdzą się w życiu. Co więcej, to również szansa na zdobycie unikalnych kontaktów. Zwłaszcza dzisiaj, w niepewnych czasach pandemii, sieć kontaktów oraz możliwość zgłoszenia się po poradę do autorytetów jest nie do przecenienia. Mam nadzieję, że każdy z uczestników, nie tylko Ci, którzy dzisiaj okażą się wielkimi zwycięzcami, ma poczucie zwycięstwa z samego tego faktu, że brał udział w konkursie. Serdecznie gratuluję wszystkim, bo te biznesplany były naprawdę dobre, a ta życiowa przygoda będzie się uczestnikom sprawdzać jeszcze przez wiele lat – mówiła podczas konkursowej gali Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki i przewodnicząca jury Gdyńskiego Biznesplanu.

Gala finałowa Gdyńskiego Biznesplanu odbyła się online. Prowadzący galę stoi na tle niebieskiej planszy promującej konkurs. Po lewej stronie na stoliku są 4 statuetki Gdyńskiego Biznesplanu. Po prawej stronie - fragment kamery // fot. Sławomir Okoń

Kto okazał się najbardziej kreatywny i miał najciekawsze pomysły na biznes?

Najlepszy okazał się biznesplan stworzony przez Aleksandrę Szymańską. To projekt „The Woof” – inteligentna obroża dla psa łącząca urządzenie i aplikację mobilną. Pozwala ona sprawdzić, gdzie znajduje się zwierzę, jaki jest poziom jego aktywności oraz stan zdrowia. Urządzenie jest wyposażone w czujniki, które monitorują nie tylko psa, ale i jego otoczenie. Unikalne podejście wykorzystujące uczenie maszynowe pozwala na spersonalizowanie modułu i dostosowanie go indywidualnie dla każdego zwierzaka.

– Przede wszystkim chcę bardzo podziękować za docenienie projektu. Rozpoczęliśmy już współpracę z potencjalnymi testerami, dlatego mam nadzieję, że nasz produkt pojawi się na rynku jeszcze w tym roku – podkreśliła Aleksandra Szymańska, laureatka konkursu Gdyński Biznesplan.

Drugie miejsce zdobył Bogdan Wójcik za projekt „Perfumecraft”. Ma on na celu zbudowanie mocnej pozycji perfum kraftowych w kraju, znalezienie nowych klientów i dotarcie na rynek międzynarodowy. Misją twórcy jest stworzenie pierwszej, niezależnej, polskiej marki perfum zrzeszającej perfumiarzy kraftowych. Dzięki temu klienci otrzymają spersonalizowaną, wyjątkową i indywidualną gamę zapachów.

– Świat zapachów oferuje nam tak dużo, że aż grzech z tego nie skorzystać. Strategią i misją „Perfumecraft” jest m.in. stworzenie nuty zapachowej, która będzie promowała Polskę i nasz region. Niedawno powstał zapach o nazwie „Kaszubski mech”. Mam nadzieje, że nagroda pozwoli nam zrealizować wszystkie założone pomysły. Bardzo dziękuję za zaufanie – mówił podczas łączenia Bogdan Wójcik.

Trzecie miejsce zajęła Marzena Janczarska za biznesplan „Akeneki”. To marka odzieżowa dla miejskich rowerzystek. Głównym produktem firmy mają być spódnicospodnie. Podczas jazdy będą wygodne jak spodnie i eleganckie jak spódnica. Dodatkowo na ubraniach znajdą się elementy odblaskowe, które można wysunąć, jeśli nie będą potrzebne. Ciuchy mają być dostępne online.

– Dziękuję bardzo za docenienie mojego pomysłu. Mam nadzieję, że przyczyni się on do popularyzacji jazdy na rowerze w przestrzeni miejskiej. Trzymam też kciuki za pozostałych uczestników – mówiła podczas łączenia Marzena Janczarska.

Tym razem jury przyznało również wyróżnienie. Otrzymały je Marta Jankowska i Karolina Gottfried za projekt „Nature Story”. Zakłada on stworzenie marki produkującej naturalne kosmetyki wegańskie wysokiej jakości oraz świece sojowe, a także organizującej szkolenia edukacyjne zaprojektowane z myślą o osobach troszczących się o środowisko i własne zdrowie. Oferowane produkty wpłyną nie tylko na piękno zewnetrze, ale pozwolą też na chwilę odprężenia i relaksu, działając kojąco zarówno na sferę psychiczną, jak i duchową człowieka.

– Chciałam bardzo podziękować za zaufanie, którym nas Państwo obdarzyli, i za to, że doceniliście nasz pomysł na wegańskie kosmetyki. Mamy nadzieję, że nagroda pozwoli nam na szybszy rozwój naszego projektu. Gratuluję pozostałym laureatom – mówiła jedna z laureatek wyróżnienia.

Laureaci konkursu dostali nagrody finansowe i rzeczowe. Ich pula w tej edycji sięgnęła aż 100 tysięcy złotych. Zwyciężczyni otrzymała m.in. nagrodę finansową w wysokości 30 tysięcy złotych na rozwój firmy, voucher o wartości 10 tysięcy złotych na studia, szkolenia lub program MBA w Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów, bezpłatny udział w studiach podyplomowych w Wyższej Szkole Bankowej, doradztwo prawne czy poręczenie kredytu na realizację biznesplanu. Nagrody finansowe trafiły również do zdobywców 2. miejsca – 20 tysięcy złotych oraz 3. miejsca – 10 tysięcy złotych. Otrzymali oni również wiele atrakcyjnych nagród rzeczowych oraz świadczeń, które wspierają założenie i rozwój działalności gospodarczej.

Laureatom tegorocznej edycji serdecznie gratulujemy i trzymamy kciuki za przyszłe sukcesy.

O konkursie


Konkurs Gdyński Biznesplan jest organizowany przez Gdynię nieprzerwanie od 2003 roku. Dotychczas wzięło w nim udział ponad 7 tysięcy uczestników.

Warunek stawiany laureatom Gdyńskiego Biznesplanu to prowadzenie przyszłej działalności na terenie Gdyni (lub przeniesienie tu obecnej). Laureaci otrzymują coś w rodzaju „biletu” do rozpoczęcia własnego biznesu – zdobycie miejsca na podium, a nawet samo znalezienie się w finale konkursu stanowi znakomitą rekomendację dla uczestników, a także ich pomysłów na biznes.

Za organizację konkursu odpowiedzialne jest Gdyńskie Centrum Wspierania Przedsiębiorczości. Głównymi partnerami Gdyńskiego Biznesplanu są PKO Bank PolskiRefinitiv i Radmor oraz trójmiejskie instytucje otoczenia biznesu i uczelnie.

Zapis transmisji gali finałowej można zobaczyć poniżej: