Co nowego

Inwestycje i transport. Podsumowujemy 2021

Rok 2021 upłynął w Gdyni pod znakiem inwestycji w infrastrukturę, budynki użyteczności publicznej, ekologiczny transport czy miejsca wypoczynku i rekreacji

Rok 2021 upłynął w Gdyni pod znakiem inwestycji w infrastrukturę, budynki użyteczności publicznej, ekologiczny transport czy miejsca wypoczynku i rekreacji

Nowa infrastruktura w dzielnicach, większe inwestycje o strategicznym znaczeniu dla miasta, nowoczesne i zeroemisyjne pojazdy komunikacji miejskiej czy rozwój elektromobilności w mieście – to był naprawdę pracowity rok! Podsumowujemy minione dwanaście miesięcy pod kątem jednych z największych wydatków w miejskim budżecie, czyli inwestycji i transportu.


Miliony złotych na działania, które podnoszą codzienną jakość życia gdynian – inwestycje infrastrukturalne i sprawy związane z przemieszczaniem się po mieście, zarówno jako pieszy, jak i w roli kierującego czy pasażera. To kluczowe wydatki, które odczuwamy w swoim bezpośrednim sąsiedztwie: na własnej ulicy, w dzielnicy czy w ulubionych miejscach w Gdyni, które odwiedzamy w wolnym czasie.

Podsumowujemy 2021 rok, zerkając na inwestycje – zarówno te już zrealizowane, jak i te, których oddania do użytku możemy spodziewać się dopiero w kolejnych miesiącach. Sprawdzamy też, co w ciągu minionych 12 miesięcy wpłynęło na rozwój gdyńskiej komunikacji miejskiej, infrastruktury dla rowerzystów i pieszych oraz kierowców. Słowem – podsumowujemy zmiany w transporcie, które pomagają w codziennych podróżach po terenie miasta.

Inwestycje w 2021


Nie sposób wymienić ich wszystkich – część z nich to mniejsze zadania, które podnoszą jakość życia mieszkańców konkretnych dzielnic. Przypominamy zatem te najważniejsze. Wśród nich projekty o strategicznym znaczeniu, nastawione na długofalowe korzyści, jak i prowadzone w mniejszej skali inwestycje o bardziej doraźnym charakterze, np. tam, gdzie istniejącą infrastrukturę nadgryzł już ząb czasu lub najzwyczajniej w świecie wymagała ona rozbudowy.

Same zadania realizowane w 2021 roku (rozpoczęte lub zrealizowane) przez Wydział Inwestycji gdyńskiego magistratu były warte łącznie ponad 264 miliony złotych. Do puli gdyńskich środków przeznaczonych w 2021 na rozwój infrastruktury trzeba doliczyć też projekty realizowane w ramach Budżetu Obywatelskiego czy finansowane przez konkretne miejskie jednostki budżetowe – np. Gdyńskie Centrum Sportu czy Zarząd Dróg i Zieleni.

Rok rozpoczęliśmy od oddania do użytku jednej z tych inwestycji, które powstawały jeszcze w 2020 roku. W styczniu przecięto symboliczną wstęgę przy nowym budynku w gdyńskim schronisku dla bezdomnych zwierząt, czyli popularnym Ciapkowie. Na Małym Kacku powstał obiekt z gabinetem weterynaryjnym, salką operacyjną z pełnym wyposażeniem oraz izolatkami z wybiegami zewnętrznymi. Przygotowano też fundamenty pod kolejny etap modernizacji schroniska – budowę budynku biurowo-socjalnego. Całość kosztowała 2 mln 360 tys. złotych.


Otwarcie nowego budynku w schronisku Ciapkowo

Styczeń to także początek jednej z wielu drogowych inwestycji w tym roku, czyli kompleksowej przebudowy ulicy Necla na Kamiennej Górze. Podobne metamorfozy, choć w różnych zakresach, od budowy niezbędnych instalacji deszczowych i oświetlenia, przez wymianę nawierzchni i montaż wyniesionych przejść dla pieszych po kompletne remonty w mijającym roku dotyczyły też między innymi ulic: Sterników, Szyprów, Górniczej, Necla, Spółdzielczej, Bernadowskiej, Arabskiej, Metalowej, Rogali, Uranowej, Mitry, Nałkowskiej, Brzechwy, Staffa, Lidzkiej, Trockiej. Kolonii, Rdestowej, Łanowej, Nagietkowej czy ulicy Nad Potokiem. To drogi, których nowe oblicze ułatwia życie przede wszystkim mieszkańcom konkretnych gdyńskich dzielnic.

Prace przy wiosennych remontach nawierzchni gdyńskich ulic koordynował za to Zarząd Dróg i Zieleni. To kilkadziesiąt napraw we wszystkich dzielnicach, których wartość była liczona w milionach złotych, a główny cel to przywrócenie dróg do porządku po okresie zimowym.

- Wśród wyremontowanych odcinków są m.in. pętle autobusowe, dzielnicowe uliczki dojazdowe przy placówkach edukacyjnych czy fragmenty kluczowych ciągów komunikacyjnych, jak ulice Hutnicza, Morska i Unruga – wyliczał jeszcze na początku roku Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju. 

Wyremntowana nawierzchnia ulic Gryfa Pomorskiego, fot. Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni
Wyremontowana nawierzchnia ulic Gryfa Pomorskiego, fot. Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni

Zdecydowanie większa liczba gdynian (ale nie tylko) będzie natomiast korzystać z jednej z największych drogowych inwestycji 2021 – rozbudowy odcinka ulicy Kwiatkowskiego na Obłużu. To newralgiczna trasa, którą mieszkańcy codziennie dojeżdżają do pracy i szkoły z północnych dzielnic, ale także z sąsiedniej gminy Kosakowo. Za blisko 23 miliony złotych zmienia się odcinek od wysokości ul. Unruga do ul. płk. Dąbka. Droga będzie poszerzona do pięciu pasów (w tym dwa buspasy), powstanie też droga rowerowa i ciągi piesze.

- Rozbudowa ul. Eugeniusza Kwiatkowskiego rozpoczyna szereg inwestycji, które znacząco wpłyną na komfort i czas codziennych podróży mieszkańców dzielnic północnych i gmin ościennych. To działanie niezwykle kompleksowe, które poza kwestiami transportowymi zmieni również przestrzeń tej części miasta oraz usprawni przemieszczanie się ul. Kwiatkowskiego, która stanowi jedną z głównych arterii drogowych tego obszaru – komentował po rozstrzygnięciu przetargu Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. 

Ilustracja pasów na ulicy Kwiatkowskiego
Ilustracja przyszłej organizacji ruchu na rozbudowywanym odcinku ulicy Kwiatkowskiego

Jeszcze w pierwszej połowie roku symbolicznie wystartowała też jedna z najważniejszych i najkosztowniejszych gdyńskich inwestycji ostatnich lat, czyli budowa węzła Karwiny. Na mocy rozstrzygniętego przetargu za ponad 101,7 miliona złotych powstaną m.in. nowoczesny parking przesiadkowy przy stacji PKM Gdynia Karwiny, nowe chodniki, drogi rowerowe, buspasy oraz infrastruktura dla autobusów i trolejbusów, a dużej przebudowy doczekają się ul. Wielkopolska oraz ulice Sopocka i Strzelców. W chwili, gdy piszemy te słowa, toczy się już część prac. Całość ma być gotowa jeszcze w pierwszej połowie 2023 roku.

– Mieszkańcom Karwin i sąsiednich dzielnic będzie zdecydowanie łatwiej łączyć różne formy transportu, z naciskiem na komunikację zbiorową – podkreślał wiceprezydent Marek Łucyk.


Początek prac przy Węźle Karwiny

Jeśli mowa o wielomilionowych projektach wyczekiwanych przez mieszkańców, trzeba wspomnieć o budowie wiaduktu drogowego nad torami kolejowymi, w ciągu ulicy Puckiej. 185-metrowy wiadukt ułatwi kierowcom, pieszym i rowerzystom dojazd do oraz z północnych dzielnic Gdyni, usuwając kolejowe rogatki. W lutym podpisano umowę z wykonawcą, który zajmie się projektowaniem i budową tej inwestycji, a całość będzie kosztować niemal 79 milionów złotych. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe sfinansuje budowę wiaduktu w granicach obszaru kolejowego.

- Wiadukt będzie prowadzić nad liniami kolejowymi 201, 228 oraz grupą torów stacji Gdynia Port, na północ od ul. Przemysłowej. Na obiekcie znajdą się dwa pasy ruchu, chodnik dla pieszych oraz droga dla rowerów. Ponadto wykonawca przebuduje też kanalizację sanitarną i deszczową oraz inne sieci podziemne. Powstanie nowe oświetlenie. To będzie naprawdę bezpieczne połączenie drogowe, które znacznie ułatwi przemieszczanie się po Gdyni - mówił o inwestycji Marek Łucyk.


Podpisanie umowy dotyczącej budowy wiaduktu w ciągu ul. Puckiej

Dobre wieści trafiły też do mieszkańców gdyńskiego Witomina. W jednym z głównych punktów dzielnicy, przy skrzyżowaniu ulic Chwarznieńskiej i Rolniczej powstaje nowoczesne centrum sąsiedzkie, czyli Przystań Widna 2A. W lutym podpisano wartą ponad 7,2 miliona złotych umowę z wykonawcą prac budowlanych, w lutym wmurowano kamień węgielny, a w październiku na placu budowy zawisła już symboliczna wiecha. Zgodnie z harmonogramem, gdynianie będą mogli skorzystać z nowej placówki jeszcze przed końcem 2022 roku.

– Otwarcie Przystani Widna 2A to moment, na który wszyscy czekamy. Będzie nie tylko spełnieniem oczekiwań mieszkańców, ale też tchnie zupełnie nowe życie w Witomino. Wiem, że już dzisiaj lokalna społeczność wymienia się konkretnymi pomysłami na to, jakie zajęcia czy aktywności powinny mieć miejsce w Przystani; proponuje tematy zajęć, które mieszkańcy poprowadzić dla innych - mówił podczas uroczystości w październiku Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.


Uroczyste zawieszenie wiechy na budowie Przystani Widna 2A na Witominie

Z kolei projektanci pochylili się w tym roku nad kolejną prospołeczną inwestycją, choć tym razem dla konkretnej grupy - osób starszych. Centrum Nowoczesnego Seniora to pomysł na adaptację zabytkowego budynku szkoły przy ul. 10 lutego 26 do potrzeb nowej funkcji. Pracownia Architektoniczna Andrzej Andrzejewski najpóźniej do kwietnia 2022 roku przedstawi projekt, który tchnie drugie życie w klimatyczny obiekt w Śródmieściu.

- Tworzymy miejsce bez barier, dla gdyńskich seniorek i seniorów, dające możliwości aktywnego spędzania czasu, ale i spokojnej rekreacji, jakich dotąd w naszym mieście nie było i na jakie seniorzy czekają. Co więcej, przy CNS powstanie zielony teren rekreacyjny, z którego korzystać będziemy mogli wszyscy. Do dyspozycji mieszkańców pozostają także boiska. To wszystko sprawi, że w centrum Gdyni powstanie przestrzeń zupełnie wyjątkowa: zielona, otwarta, międzypokoleniowa, przyjazna dla użytkowników o różnym stopniu sprawności - zapowiadał przy okazji podpisania umowy z projektantem Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji.


Budynek dawnej szkoły przy ul. 10 Lutego zaadaptowany zostanie na potrzeby Centrum Nowoczesnego Seniora

Inwestycja wymierzona pod potrzeby samych mieszkańców to także rewitalizacja osiedla Meksyk w Chyloni. W maju podpisano umowę z wykonawcą, który za ok. 10 milionów złotych przebuduje układ drogowy w tej części Gdyni. To działania, które mają podnieść jakość życia mieszkańców i pomóc im w poprawieniu swojej sytuacji. Zakres obejmuje m.in. budowę ulicy równoległej do ulicy Orzechowej i skrzyżowania z ulicą Hutniczą, pętli autobusowej, nowych miejsc postojowych, oświetlonych chodników czy kanalizacji deszczowej.

Prace rewitalizacyjne na osiedlu Meksyk, fot. Karolina Misztal-Świderska
Prace rewitalizacyjne na osiedlu Meksyk, fot. Karolina Misztal-Świderska

Po około 20 miesiącach od początku budowy do nowych mieszkań bez barier mogli natomiast wprowadzić się nowi mieszkańcy bloku komunalnego na Oksywiu. Przy ulicy Dickmana stanął czterokondygnacyjny budynek mieszkalny, w którym rozwiązania architektoniczne uwzględniają potrzeby osób z niepełnosprawnościami. To dokładnie 30 mieszkań i świetlica dla ich lokatorów. Blok powstał w ramach rewitalizacji Oksywia.


Budowa nowego bloku komunalnego przy ul. Dickmana na Oksywiu

Inwestycje dotyczyły też gdyńskiej edukacji. Rok 2021 to kolejne rozbudowy miejskich placówek edukacyjnych. Szkoła Podstawowa nr 48 na Chwarznie-Wiczlinie za blisko 12 milionów złotych otrzyma nowy, trzykondygnacyjny budynek z łącznikiem, a w nim 13 sal lekcyjnych (w tym jedna do nauki gotowania), 3 pokoje do zajęć indywidualnych, pokój nauczycielski, winda, szatnie i toalety. Prace projektowe zakończą się na przełomie 2021 i 2022 roku, natomiast w przyszłym roku budynek zostanie oddany do użytku.

- Ta rozbudowa z pewnością pozytywnie wpłynie nie tylko na jednozmianowość, ale będziemy mogli wykorzystać potencjał znakomitej kadry nauczycielskiej, pracowników obsługi administracji czy dyrekcji tej właśnie placówki. Jestem przekonany, że niejedna młoda osoba znajdzie tutaj miejsce, w którym odkryje swoje pasje i będzie je rozwijać – mówił przy okazji podpisania umowy z wykonawcą Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia.


Podpisanie umowy na rozbudowę SP nr 48 w Gdyni

O nowe skrzydło i basen powiększy się również powierzchnia Szkoły Podstawowej nr 37, wchodzącej w skład Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 8 na Chwarznie-Wiczlinie. Placówka zyska co najmniej 20 nowych sal lekcyjnych, 2 sale do pracy indywidualnej, pokój nauczycielski, nową strefę wypoczynku i pomieszczenia dla pracowników administracyjnych. Na miejscu będzie również działać nowa Przystań, czyli dom sąsiedzki z ofertą zajęć i spotkań dla wszystkich mieszkańców dzielnicy. Co ważne, rozbudowa szkoły o nowe skrzydło będzie realizowana równolegle z budową nowoczesnego basenu.

Wizualizacja miejsc, w których powstaną nowe budynku kompleksu Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdyni, fot. Tomasz Kamiński / Area Projekt
Wizualizacja miejsc, w których powstaną nowe budynku kompleksu Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdyni, fot. Tomasz Kamiński / Area Projekt

Podobna inwestycja, z tym, że rozpoczęta jeszcze w 2020 roku zakończyła się całkiem niedawno. Mieszkańcy Pustek Cisowskich i Demptowa mogą korzystać z nowej Przystani Chabrowa, a uczniowie Szkoły Podstawowej nr 16 – z nowej hali sportowej, nowych sal i zielonego dziedzińca, który powstał na podstawie ich autorskich pomysłów. Swoje miejsce znalazła tam też siedziba rady dzielnicy i filia Biblioteki Gdynia, a całość kosztowała ponad 9 milionów złotych.

- Powstały bardzo nowoczesne obiekty, które będą realizowały funkcje ważne dla całej dzielnicy. Mamy wielką salę sportową, która będzie służyła zarówno uczniom, jak i mieszkańcom. Będzie tutaj miała swoją siedzibę Rada Dzielnicy, tu będzie funkcjonowała biblioteka gdyńska, ale także będzie Przystań. Warto dodać, że między budynkiem, który powstał, a starą częścią szkoły, choć odnowioną, powstało piękne patio zaprojektowane przez uczniów tej szkoły - mówił podczas otwarcia budynku po rozbudowie Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.


Otwarcie nowych pomieszczeń Szkoły Podstawowej nr 16 na Pustkach Cisowskich-Demptowie

Większą przestrzenią i lepszym sprzętem dysponuje też popularny „Chłodniczak”, czyli gdyński Zespół Szkół Chłodniczych i Elektronicznych przy ul. Sambora. W ramach rozpoczętego wcześniej projektu z unijnym dofinansowaniem przebudowano budynek szkoły i przystosowano go do potrzeb osób z niepełnosprawnością, dobudowano również nowe skrzydło z 6 nowoczesnymi pracowniami i wyposażono 13 sal, np. pracownię informatyczną, technologii mechanicznych czy elektroniczną.


Nowe pomieszczenia w Zespole Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Gdyni

Rozwija się też sportowa infrastruktura szkół. Nowa hala sportowa powstanie na gdyńskim Grabówku, obok Zespołu Szkół Hotelarsko-Gastronomicznych. Jej koszt to blisko 9 milionów złotych, a termin zakończenia robót to październik 2022 roku.

- Budowa przyszkolnych obiektów sportowych to niezwykle istotna część gdyńskiej strategii inwestycyjnej, a sprawną realizację zapewnia procedura „zaprojektuj i wybuduj”, nad którą czuwa gdyński Wydział Inwestycji – skomentował Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

W połowie roku w Gdyni rozpoczęła się też budowa dwóch tymczasowych lokali na potrzeby izolacji i kwarantanny. Powstają one na Obłużu przy ul. płk. Dąbka. W całorocznych obiektach będzie mogło przebywać maksymalnie 18 osób w pokojach jedno- i dwuosobowych. Zakończenie budowy jest planowane na marzec 2022 roku.

Które z inwestycji cieszą najbardziej? Te, które wybieramy sami, stąd niesłabnąca popularność gdyńskiego Budżetu Obywatelskiego. Dzięki głosom mieszkańców z poprzednich edycji w 2021 roku w mieście przybyło przede wszystkim parków i boisk, placów zabaw czy miejsc rekreacji. Jeden ze sztandarowych projektów to ogólnomiejskie „Gdyńskie Kieszonki”, których w ciągu roku przybyło w różnych dzielnicach: przy ul. Morskiej na Leszczynkach, przy ul. Steyera na Pogórzu, przy ul. Kapitańskiej na Grabówku czy przy ul. kmdr Sakowicza na Pustkach Cisowskich-Demptowie.

Kieszonkowy park na Pustkach Cisowskich-Demptowie, fot. Wydział Ogrodnika Miasta
Kieszonkowy park na Pustkach Cisowskich-Demptowie, fot. Wydział Ogrodnika Miasta

Nowe przestrzenie w gdyńskich dzielnicach powstałe dzięki głosom mieszkańców to także m.in. rozbudowany park rodzinny przy ulicy Spokojnej w Małym Kacku, park przy ul. Starodworcowej, który otrzymał imię Franciszka Ornassa, psi wybieg z torem agility na Dąbrowie (przy skrzyżowaniu ulicy Rdestowej i Kameliowej), zmodernizowany plac zabaw przy ul. Gryfa Pomorskiego na Fikakowie czy park trampolin ziemnych przy ul. Szafranowej na Dąbrowie. Gdynianie wybierali też projekty o bardziej sportowym charakterze, a w tym roku spośród nich zrealizowano chociażby rozbudowę zewnętrznej siłowni przy bulwarze Nadmorskim im. Feliksa Nowowiejskiego i budowę wielofunkcyjnego boiska do piłki nożnej z bieżnią i skocznią przy Szkole Podstawowej nr 40 w Chyloni.

Gdynia i jej inwestycje w tym roku zostały też wyróżnione na arenie ogólnopolskiej. W październiku samorządowy magazyn „Wspólnota” umieścił miasto na 6. miejscu wśród miast powiatowych w rankingu „Wydatki inwestycyjne samorządów” ze średnim wydatkiem inwestycyjnym per capita (w przeliczeniu na mieszkańca) na poziomie ponad 2129,47 złotych. Wskaźnik dotyczył lat 2018-2020, a kwota była o ponad 600 złotych wyższa niż w poprzednim okresie.

- Gdynia to miasto nowoczesne, rozwijające się tak, aby sprostać potrzebom mieszkańców. Jedną z naszych wizytówek jest polityka inwestycyjna, która nawet w czasie pandemii jest konsekwentnie realizowana, z zachowaniem szczególnych środków ostrożności. Wystarczy spojrzeć na wyniki rankingów z poprzednich lat, by dostrzec, jak ogromny postęp poczyniliśmy jako miasto – mówił przy okazji odbierania wyróżnienia wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju, Marek Łucyk.

Gala wręczenia nagród i wyróżnień w ramach rankingu „Wydatki inwestycyjne samorządów”, fot. R5films.com
Gala wręczenia nagród i wyróżnień w ramach rankingu „Wydatki inwestycyjne samorządów”, fot. R5films.com

Rozwijamy transport w mieście


Ostatnie lata to także mnóstwo wyzwań związanych z miejską mobilnością – europejskie miasta stawiają na równowagę, ekologię i promowanie zdrowych nawyków, co od lat kontynuuje też Gdynia. Rok minął nie tylko pod znakiem nakładów finansowych w rozwój jednej z najlepszych w Polsce komunikacji miejskich, ale także przy realizacji projektów promujących elektromobilność, ruch rowerowy, a także poprawę bezpieczeństwa pieszych.

Nadchodzi nowa jakość w publicznym transporcie. Gdynia w lutym zawarła umowę na dostawę aż 24 nowoczesnych, zeroemisyjnych eletrobusów marki Mercedes-Benz, które wyjadą na ulice już w przyszłym roku. Z niemieckiej fabryki nad morze za niemal 80 milionów złotych (85% kwoty pokrywa unijne dofinansowanie) przyjadą pojazdy naszpikowane nowymi rozwiązaniami – w tym antywirusową klimatyzacją, aktywnym tempomatem, cichymi silnikami, wydajnym systemem rekuperacji czy elektrycznym ogrzewaniem. 16 z nich będzie przegubowcami. Wszystkie będą korzystać w Gdyni z nowej infrastruktury do szybkiego ładowania, dzięki czemu dotrą nawet tam, gdzie do tej pory dojeżdżały tylko spalinowe diesle.

- Konsekwentnie rozwijamy ideę elektromobilności w Gdyni i (...) dostarczymy mieszkańcom pojazdy zgodne z najwyższymi aktualnie standardami, absolutnie zeroemisyjne, ciche i oparte na bardzo innowacyjnych rozwiązaniach. Co najważniejsze, z ogromnym udziałem środków unijnych. Razem z pierwszą częścią projektu, czyli siecią stacji ładowania w całym mieście będzie to naprawdę wielka zmiana w komunikacji miejskiej. Jej pozytywne efekty odczują wszyscy, od kierowców i zarządców po samych pasażerów – mówiła po rozstrzygnięciu przetargu Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Nowoczesne elektrobusy Mercedes-Benz eCitaro w gdyńskim malowaniu oraz z przykładową linią i kierunkiem na wyświetlaczu, fot. Marcin Gromadzki
Nowoczesne elektrobusy Mercedes-Benz eCitaro już w gdyńskim malowaniu oraz z przykładową linią i kierunkiem na wyświetlaczu, fot. Marcin Gromadzki

Rozwój komunikacji to nie tylko nowości, ale i usprawnienia. Jak na przykład na popularnej linii 181, która łączy Kacze Buki z Sopotem i została zdominowana przez trolejbusy z bateriami pozwalającymi na jazdę poza zasięgiem sieci trakcyjnej. Elektryfikacja tej linii to proces, który trwa od 2019 roku, a obecność „trajtków” na górzystym odcinku ulicy Sopockiej to idealny dowód na to, że zeroemisyjne pojazdy poradzą sobie nawet w trudnych warunkach.

Regularnie zmieniają się też elementy komunikacyjnej infrastruktury, z której gdynianie korzystają na co dzień – np. zatoki przystankowe. Na początku roku zakończył się większy projekt ich przebudowy w różnych dzielnicach Gdyni, gdzie pojawiły się też lubiane przez pasażerów tablice z elektronicznym rozkładem jazdy.

Zatoki autobusowe w Gdyni po modernizacji, fot. Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni
Zatoki autobusowe w Gdyni po modernizacji, fot. Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni

O to, żeby autobusy dojeżdżały tam, gdzie są potrzebne i kursowały zgodnie z popytem dba w Gdyni SMACKER. To dofinansowany ze środków unijnych projekt, który poprawia komunikację między obszarami peryferyjnymi a centrum miasta. Dzięki niemu na Chwarznie-Wiczlinie przybyło autobusów linii 140, 147 i 160. Tak wskazały wyniki badań prowadzonych wśród mieszkańców, które określiły ich potrzeby. Podjęto też prace nad zupełną nowością w komunikacji miejskiej – usługą transportu na żądanie.

- Projektowane są kolejne rozwiązania usprawniające połączenie tego obszaru z centrum naszego miasta. To m.in. buspas od ul. Gierdziejewskiego czy planowana budowa parkingów przesiadkowych. Wszystkie te elementy zmierzają bezpośrednio do skrócenia czasu dojazdu do najbliższego węzła przesiadkowego, jakim jest Wzgórze św. Maksymiliana oraz do opracowania pierwszego w Polsce Planu Mobilności dla dzielnicy – mówił o projekcie SMACKER Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.


Wideo promocyjne projektu SMACKER

W drodze są też kolejne inwestycje w nowoczesny tabor – Gdynia w listopadzie otrzymała dodatkowych osiem milionów złotych pochodzących z unijnej rezerwy, które pozwolą na zakup kilku nowych elektrobusów, które uzupełnią ekologiczny gdyński tabor.

Komunikacja miejska musi gwarantować pasażerom sprawny dojazd nawet w godzinach szczytu, a w tym pomaga sieć miejskich buspasów. Do specjalnie zarezerwowanych dla ruchu autobusów i trolejbusów pasów dołączył w tym roku m.in. 1,5-kilometrowy odcinek na ulicy Małokackiej, czyli jednej z głównych arterii prowadzących do Witomina i Chwarzna-Wiczlina.

Buspas na ul. Małokackiej, fot. Dzielnice #wGdyni
Buspas na ul. Małokackiej, fot. Dzielnice #wGdyni

Letnim hitem okazały się za to meleksy, którymi ZKM Gdynia przewoził mieszkańców i turystów po gdyńskim Orłowie. Spod centrum handlowego aż pod samo molo, czyli tam, gdzie warto zajrzeć szczególnie latem. Z przejażdżki tymi małymi, elektrycznymi pojazdami przez dwa letnie miesiące skorzystało około 25 tysięcy pasażerów.

- Statystyki pokazały, że pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę. Przejażdżka meleksem sama w sobie może być ciekawą alternatywą i swego rodzaju atrakcją, szczególnie dla osób, które nigdy wcześniej nie korzystały z tego środka transportu. Rozwiązanie było skrojone typowo pod możliwości, którymi dysponowaliśmy, i sprawdziło się idealnie. Zeroemisyjny, niewielki pojazd dobrze wkomponował się w spokojniejsze, pozbawione nadmiernego ruchu samochodowego oblicze ulicy Orłowskiej – mówiła podsumowując pierwszy sezon kursowania meleksów Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Meleks niedaleko swojego końcowego przystanku w gdyńskim Orłowie, fot. ZKM Gdynia
Meleks niedaleko swojego końcowego przystanku w gdyńskim Orłowie, fot. ZKM Gdynia

Samorządowcy z Gdyni, Kosakowa i Rumi oraz przedstawiciele Portu Gdynia podpisali w maju porozumienie w sprawie docelowego przebiegu Północnej Kolei Aglomeracyjnej. Zawarto w nim warunki, którym powinna odpowiadać ta wyczekiwana przez gdynian z północnych dzielnic inwestycja. Wśród nich znalazła się m.in.: linia kolejowa łącząca centrum Gdyni i Oksywie oraz gminę Kosakowo, a także dodatkowa funkcjonalność, która umożliwi realizację połączeń w kierunku Słupska przez Dolinę Logistyczną, Rumię i Wejherowo.

– To owoc wielomiesięcznej pracy. Przedkładamy projekt realistyczny, mocno wybiegający w przyszłość. Analizowaliśmy nie tylko dogodność przebiegu, ale także przepustowość linii kolejowej uwzględniając, że na odcinku pomiędzy Chylonią a Pogórzem jest największe obciążenie. Przedstawiamy wariant optymalny, który na długie lata zapewni bezkolizyjny transport i nie będzie ingerował w tereny, którymi zarządza Port Gdynia – mówiła podczas zawaria porozumienia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.


Porozumienie w sprawie docelowego przebiegu Północnej Kolei Aglomeracyjnej

Rok 2021 to także przełomowe zmiany dotyczące strefy płatnego parkowania w centrum miasta, które – w dłuższej perspektywie – mają przekonać nas do zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń transportowych. Choć lipcowa zmiana zasad i stawek, według których mogliśmy parkować wcześniej w najbardziej obleganych miejscach nie obeszła się bez krytyki ze strony części kierowców, to późniejsze doświadczenia pokazały, że już dziś o wiele łatwiej znaleźć o dowolnej porze miejsce parkingowe w Śródmieściu, a rotacja aut na miejscach uległa zwiększeniu. Z zatoczek zniknęły pojazdy pozostawiane nawet na kilka dni, a niektóre z miejsc wcześniej obleganych przez samochody zmieniły funkcję – jak np. plac przy ul. Zawiszy Czarnego, który na całe lato zamienił się w tętniącą życiem strefę muzyki i gastronomii.

Wcześniejszy plac parkingowy przy ul. Zawiszy Czarnego po zielonej metamorfozie, fot. Marcin Mielewski
Wcześniejszy plac parkingowy przy ul. Zawiszy Czarnego po zielonej metamorfozie, fot. Marcin Mielewski

Zmianie uległa też sama obsługa Strefy Płatnego Parkowania. Od stycznia wszystkie formalności związane z abonamentami mieszkańca czy opłatami i karami za parkowanie można załatwić w nowoczesnym biurze przy ul. Tadeusza Wendy 15. Na miejscu działa kilka stanowisk, a biuro jest w pełni dostępne dla osób z niepełnosprawnościami.


Nowe biuro gdyńskiej Strefy Płatnego Parkowania przy ul. Wendy

A o to, żeby kierowcy uiszczali należne opłaty za parkowanie w strefie zadba nowa technologia – elektryczne samochody z systemem do mobilnej kontroli pojazdów w Strefie Płatnego Parkowania. Informacje zebrane podczas przemieszczania się po mieście będą przekazywane do systemu nadzorczego, który sprawdzi opłatę parkingową. Umowę na ich dostawę podpisano w listopadzie.

- Gdynia będzie wykorzystywać je do pomiaru czasów parkowania, rotacji parkujących pojazdów czy do określenia struktury wnoszonych opłat. Takie inżynieryjne narzędzie wspomoże określanie zachowań parkingowych kierowców w strefie płatnego parkowania, co w efekcie pozwoli na systematyczną zmianę tych zachowań w czasie – zapowiadał wiceprezydent Marek Łucyk.

Co w największym stopniu zmieni funkcjonowanie transportu na świecie w najbliższych latach? Elektromobilność. W Gdyni rok mija pod znakiem kolejnych inwestycji w infrastrukturę, która pozwoli na swobodne korzystanie z zeroemisyjnych pojazdów. Na przykład przez stacje ładowania, które czerpią energię z sieci trakcyjnej – tej samej, do której podpięte są trolejbusy. Mobilną stacja ładowania samochodów elektrycznych wykorzysta energię odzyskiwaną z ich hamowania. To innowacyjny prototyp, nad którym pracowali specjaliści z Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.

- Mobilna stacja ładowania jest prekursorskim rozwiązaniem w skali kraju. W krótkim czasie i bez konieczności ponoszenia kosztów budowy będziemy mogli zainstalować stację wszędzie tam, gdzie jest sieć trolejbusowa i praktycznie sprawdzić trafność wyboru kolejnych miejsc ładowania pojazdów elektrycznych. Po pozytywnych testach, gdyński pomysł będziemy mogli również zaoferować innym miastom, również tym posiadającym sieć tramwajową – wyjaśniała wiceprezydent Katarzyna Gruszecka-Spychała.


Pierwsza mobilna stacja ładowania samochodów elektrycznych zasilana z sieci trolejbusowej

Z kolei na Grabówku w lipcu zaczęły działać pilotażowe ładowarki w słupach oświetleniowych przy ul. Komandorskiej. To efekt współpracy Gdyni ze spółką Energa Oświetlenie i pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce przeznaczone dla indywidualnych użytkowników. Zakres ich mocy wynosi od 3 do 22 kW.

- To stacje przewidziane dla osób, które na przykład podjeżdżają do pracy i zostawiają samochód na parę godzin lub po pracy wracają do domu i potem nie zamierzają już nigdzie podróżować. Zróżnicowane podejście i przede wszystkim lokalizacje tych stacji, które powoli obejmują całe miasto, pozwolą uwierzyć, że elektromobilność jest naprawdę dla każdego – mówiła przy okazji uruchomienia stacji ładowania wiceprezydent Katarzyna Gruszecka-Spychała.


Pierwsze ładowarki zamontowane w słupach oświetleniowych

Inne ładowarki, z niesłychanie malowniczym widokiem na zatokę pojawiły się w tym roku także na skwerze Arki Gdynia i w okolicy molo w Orłowie. Gdynia podjęła współpracę z przedsiębiorstwem innogy Polska, które rozpoczęło budowę własnej sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych nad morzem. Docelowo innogy Polska chce postawić w Gdyni w sumie 12 stacji ładowania.

- To kolejny etap rozwijania elektromobilności i lokowania stacji ładowania samochodów elektrycznych w miejscach, które przyciągają turystów i mieszkańców ze względu na swoją atrakcyjność. (...) To dobry pomysł, żeby przyjechać na spacer w pięknym miejscu i wykorzystać ten czas, aby podładować swój samochód. Warto dodać, że naładowanie baterii do poziomu około 80 procent zajmie mniej więcej trzy godziny – zachęcała na początku lipca Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.


Pierwsze w Gdyni stacje ładowania innogy

Udało się uregulować kwestie związane z mikromobilnością, czyli popularnymi szczególnie latem hulajnogami wynajmowanymi „na minuty”. Gdynia zawarła porozumienie z 6 operatorami oferującymi swoje usługi na terenie miasta. Uregulowano zasady, według których mogą poruszać się ich użytkownicy, a miasto wyznaczyło specjalne miejsca do parkowania tych pojazdów – tak, aby zlikwidować problem ich porzucania w nieodpowiednich miejscach.

- Widzimy duży potencjał w e-hulajnogach tworzących element łańcucha podróży. To urządzenia, które służą mieszkańcom jako środek transportu przede wszystkim na krótkich dystansach, są chętnie wypożyczane w okolicach przystanków komunikacji miejskiej i obok innych generatorów ruchu. Dla turystów spełniają inną funkcję, często służą przemieszczaniu się na całej planowanej trasie podróży – mówił w odniesieniu do porozumienia z operatorami systemów Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

fot. Marcin Mielewski
fot. Marcin Mielewski

Jeśli podsumowywać rok, to nie sposób nie wspomnieć też o zmianach, które w ostatnich miesiącach ucieszyły gdyńskich rowerzystów. Było ich sporo, o czym najlepiej świadczy ulokowanie Gdyni wśród laureatów rankingu samorządów przyjaznych rowerzystom, który stworzono na podstawie „Badania Klimatu Rowerowego”. W rankingu Polskiej Unii Mobilności Aktywnej miasto zajęło I miejsce w kategorii „Najwyższa frekwencja” w grupie miejscowości powyżej 200 tys. mieszkańców.

Spośród nowych dróg rowerowych warto wymienić kilka newralgicznych fragmentów, w tym te przy Uniwersytecie Morskim, na skrzyżowaniu ulic Morskiej i Warszawskiej, wzdłuż Drogi Gdyńskiej (od ul. Wielkopolskiej w kierunku ul. Sieradzkiej) czy w Śródmieściu (odcinek wzdłuż ul. 10 Lutego, odcinek przy ul. Władysława IV przy skrzyżowaniu z ul. Armii Krajowej). Niemal od początku roku można też korzystać ze zmodernizowanego fragmentu trasy na wysokości orłowskiego parku Kolibki. Ważną zmianą dla rowerzystów będzie też droga rowerowa, która powstaje w ramach prac przy rozbudowie ul. Kwiatkowskiego.


Brakujący fragment drogi rowerowej przy Uniwersytecie Morskim w Gdyni

  • ikonaOpublikowano: 30.12.2021 07:00
  • ikona

    Autor: Redakcja portalu Gdynia.pl (wydz.komsp@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 31.12.2021 08:42
  • ikonaZmodyfikował: Kamil Złoch
ikona

Najnowsze