Umowa o dofinansowanie Projektu w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (FEnIKS) zawarta została 11 sierpnia 2025 roku pomiędzy Gminą Miasta Gdyni a Skarbem Państwa – Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Cele projektu: Projekt ma na celu rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej w Gdyni.Zakłada: poprawę efektywności i bezpieczeństwa transportu publicznego, rozwój inteligentnych systemów transportowych (ITS), lepsze warunki dla ruchu rowerowego i pieszego, ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko i wspieranie transformacji w kierunku gospodarki zeroemisyjnej. Zakres projektu: Zadania dotyczące węzłów przesiadkowych: rozbudowa węzła Gdynia Główna, w tym przebudowa placu Konstytucji z uporządkowaniem przystanków, poprawą warunków dla pieszych oraz rowerzystów i aranżacją zieleni oraz modernizacja tunelu dla pieszych pod ulicą Morską z montażem windy i poprawą dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, rozbudowa węzła Gdynia Chylonia obejmująca budowę pętli autobusowej, parkingu przesiadkowego i drogi dojazdowej – ul. Meksykańskiej, fragmentu buspasa i drogi rowerowej w ciągu ul. Hutniczej, nowego, dostosowanego dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami zejścia do tunelu, budynku socjalnego dla kierowców ZKM Gdynia po stronie osiedla Meksyk, zadaszenia peronu przystankowego oraz zadaszenia prowadzącego od wyjścia z tunelu podziemnego do peronu, zadaszonego parkingu rowerowego na 22 stanowiska, małej architektury, odwodnienia i oświetlenia terenu, węzeł Chwarzno-Polanki: budowa parkingu przesiadkowego typu park & ride na 117 samochodów oraz zadaszonego parkingu rowerowego i zatok autobusowych; Rozbudowa inteligentnych systemów transportowych (ITS): Miejskie Centrum Zarządzania Mobilnością i Bezpieczeństwem Publicznym: adaptacja budynku i zintegrowanie w nim centrum sterowania ruchem systemu TRISTAR z centralą ruchu ZKM i systemem monitoringu miejskiego; stworzenie miejskiego systemu wykrywania nieuprawnionych pojazdów na buspasach, modernizacja systemu priorytetów dla pojazdów transportu zbiorowego, rozwój systemu automatycznej detekcji pieszych i rowerzystów, rozbudowa systemu nadzoru wizyjnego TRISTAR, wymiana kamer i modernizacja sieci w systemie monitoringu miejskiego na potrzeby TRISTAR, rozbudowa obszarowa systemu sterowania ruchem TRISTAR, 59 nowych tablic informacji pasażerskiej na przystankach komunikacji miejskiej i ich integracja z systemem TRISTAR, montaż 80 bramek liczących pasażerów w pojazdach kursujących na liniach ZKM Gdynia i budowa systemu do ich obsługi, stworzenie systemu cyfrowej łączności radiowej z pojazdami komunikacji miejskiej, modernizacja systemu TRISTAR m.in. przez wymianę komputerów pokładowych i oprogramowania w 350 pojazdach komunikacji miejskiej, rozszerzenie otwartych danych dotyczących transportu publicznego, przeprowadzenie kompleksowych badań ruchu na potrzeby aktualizacji modelu ruchu miasta Gdynia; Inwestycje w infrastrukturę liniową: ul. Wójta Radtkego, ul. Władysława IV, ul. 3 Maja: przebudowa, zmiana organizacji ruchu, budowa buspasów i kontrbuspasów oraz pasów rowerowych, modernizacja przystanków komunikacji miejskiej i sygnalizacji; ul. płk. Dąbka: budowa buspasów i drogi rowerowej w ramach poszerzenia drogi – dzięki budowie wiaduktu; ul. Wielkopolska: budowa buspasa od wysokości ul. Olgierda w kierunku węzła Karwiny (około 750 metrów); ul. Chwarznieńska: budowa buspasa i drogi rowerowej, przeniesienie przystanków komunikacji miejskiej; obwodnica Witomina: budowa buspasów i ciągu pieszo-rowerowego na odcinku nowego połączenia; al. Marsz. Piłsudskiego, ul. Świętojańska, ul. Kielecka: przebudowa obejmująca utworzenie brakujących odcinków buspasów i dróg rowerowych, nowe przejścia dla pieszych i przejazdy. Okres realizacji: 20 maja 2021 roku – 31 grudnia 2028 roku Wartość projektu i wysokość dofinansowania: Wartość całkowita – 302 969 355,68 PLN Wydatki kwalifikowane – 149 266 824,00 PLN Dofinansowanie ze środków UE – 126 876 800,00 PLN Zgłaszanie nieprawidłowości: Informacje na temat mechanizmu umożliwiającego sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych w wykorzystaniu środków unijnych w ramach Programu FEnIKS oraz mechanizmu zgłaszania podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych lub Kartą Praw Podstawowych znajdują się na stronie. Opublikowano: 04.09.2025 09:35 Autor: Katarzyna Wójcik (katarzyna.wojcik@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 04.09.2025 11:09 Zmodyfikował: Paweł Jałoszewski