Zmiany w organizacji ruchu w związku z budową Obwodnicy Witomina - od 6 do 24 października ulica Witomińska będzie całkowicie zamknięta.
Trwające

Infrastruktura zrównoważonej mobilności miejskiej w Gdyni

Zestawienie znaków FEnIKS, RP, UEUmowa o dofinansowanie Projektu w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (FEnIKS) zawarta została 11 sierpnia 2025 roku pomiędzy Gminą Miasta Gdyni a Skarbem Państwa – Centrum Unijnych Projektów Transportowych.


Cele projektu:

Projekt ma na celu rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej w Gdyni.
Zakłada:
  • poprawę efektywności i bezpieczeństwa transportu publicznego,
  • rozwój inteligentnych systemów transportowych (ITS),
  • lepsze warunki dla ruchu rowerowego i pieszego,
  • ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko i wspieranie transformacji w kierunku gospodarki zeroemisyjnej.

Zakres projektu:

  1. Zadania dotyczące węzłów przesiadkowych:
  • rozbudowa węzła Gdynia Główna, w tym przebudowa placu Konstytucji z uporządkowaniem przystanków, poprawą warunków dla pieszych oraz rowerzystów i aranżacją zieleni oraz modernizacja tunelu dla pieszych pod ulicą Morską z montażem windy i poprawą dostępności dla osób z niepełnosprawnościami,
  • rozbudowa węzła Gdynia Chylonia obejmująca budowę pętli autobusowej, parkingu przesiadkowego i drogi dojazdowej – ul. Meksykańskiej, fragmentu buspasa i drogi rowerowej w ciągu ul. Hutniczej, nowego, dostosowanego dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami zejścia do tunelu, budynku socjalnego dla kierowców ZKM Gdynia po stronie osiedla Meksyk, zadaszenia peronu przystankowego oraz zadaszenia prowadzącego od wyjścia z tunelu podziemnego do peronu, zadaszonego parkingu rowerowego na 22 stanowiska, małej architektury, odwodnienia i oświetlenia terenu,
  • węzeł Chwarzno-Polanki: budowa parkingu przesiadkowego typu park & ride na 117 samochodów oraz zadaszonego parkingu rowerowego i zatok autobusowych;
  1. Rozbudowa inteligentnych systemów transportowych (ITS):
  • Miejskie Centrum Zarządzania Mobilnością i Bezpieczeństwem Publicznym: adaptacja budynku i zintegrowanie w nim centrum sterowania ruchem systemu TRISTAR z centralą ruchu ZKM i systemem monitoringu miejskiego;
  • stworzenie miejskiego systemu wykrywania nieuprawnionych pojazdów na buspasach,
  • modernizacja systemu priorytetów dla pojazdów transportu zbiorowego,
  • rozwój systemu automatycznej detekcji pieszych i rowerzystów,
  • rozbudowa systemu nadzoru wizyjnego TRISTAR,
  • wymiana kamer i modernizacja sieci w systemie monitoringu miejskiego na potrzeby TRISTAR,
  • rozbudowa obszarowa systemu sterowania ruchem TRISTAR,
  • 59 nowych tablic informacji pasażerskiej na przystankach komunikacji miejskiej i ich integracja z systemem TRISTAR,
  • montaż 80 bramek liczących pasażerów w pojazdach kursujących na liniach ZKM Gdynia i budowa systemu do ich obsługi,
  • stworzenie systemu cyfrowej łączności radiowej z pojazdami komunikacji miejskiej,
  • modernizacja systemu TRISTAR m.in. przez wymianę komputerów pokładowych i oprogramowania w 350 pojazdach komunikacji miejskiej,
  • rozszerzenie otwartych danych dotyczących transportu publicznego,
  • przeprowadzenie kompleksowych badań ruchu na potrzeby aktualizacji modelu ruchu miasta Gdynia;
  1. Inwestycje w infrastrukturę liniową:
  • ul. Wójta Radtkego, ul. Władysława IV, ul. 3 Maja: przebudowa, zmiana organizacji ruchu, budowa buspasów i kontrbuspasów oraz pasów rowerowych, modernizacja przystanków komunikacji miejskiej i sygnalizacji;
  • ul. płk. Dąbka: budowa buspasów i drogi rowerowej w ramach poszerzenia drogi – dzięki budowie wiaduktu;
  • ul. Wielkopolska: budowa buspasa od wysokości ul. Olgierda w kierunku węzła Karwiny (około 750 metrów);
  • ul. Chwarznieńska: budowa buspasa i drogi rowerowej, przeniesienie przystanków komunikacji miejskiej;
  • obwodnica Witomina: budowa buspasów i ciągu pieszo-rowerowego na odcinku nowego połączenia;
  • al. Marsz. Piłsudskiego, ul. Świętojańska, ul. Kielecka: przebudowa obejmująca utworzenie brakujących odcinków buspasów i dróg rowerowych, nowe przejścia dla pieszych i przejazdy.

Okres realizacji:

20 maja 2021 roku – 31 grudnia 2028 roku

Wartość projektu i wysokość dofinansowania:

  • Wartość całkowita – 302 969 355,68 PLN
  • Wydatki kwalifikowane – 149 266 824,00 PLN
  • Dofinansowanie ze środków UE – 126 876 800,00 PLN

Zgłaszanie nieprawidłowości:

Informacje na temat mechanizmu umożliwiającego sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych w wykorzystaniu środków unijnych w ramach Programu FEnIKS oraz mechanizmu zgłaszania podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych lub Kartą Praw Podstawowych znajdują się na stronie.

  • ikonaOpublikowano: 04.09.2025 09:35
  • ikona

    Autor: Katarzyna Wójcik (katarzyna.wojcik@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 04.09.2025 11:09
  • ikonaZmodyfikował: Paweł Jałoszewski
ikona